Pokot

Film aktorski

reż. A. Holland / Czechy, Polska / 2017 / 128'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

W małej miejscowości w Kotlinie Kłodzkiej ma miejsce seria tajemniczych morderstw popełnianych na myśliwych. Ekscentryczna emerytowana inżynier i astrolożka Janina Duszejko podejrzewa, że ich sprawcami są… zwierzęta. Przy pomocy przyjaciół próbuje dowiedzieć się prawdy.

Kiedy Janinie Duszejko, mieszkającej samotnie na skraju wsi, giną dwa psy, kobieta szuka winnych wśród miejscowych myśliwych. To majętni i ustosunkowani ludzie. Duszejko, z powodu swoich poglądów i trybu życia, jest uważana za nawiedzoną obrończynię zwierząt, a nawet wariatkę. Podejmuje śledztwo na własną rękę i korzysta z pomocy sąsiada Matogi, marzycielskiego Dyzia i dziewczyny o imieniu Dobra Nowina. W pięknej, chwilami przerażającej scenerii mnożą się dziwne zdarzenia. Na miejscach zbrodni ślady zostawiają jedynie zwierzęta. Film na podstawie powieści „Prowadź swój pług przez kości umarłych” Olgi Tokarczuk.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Pokot [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Berlinale - 2017, Srebrny Niedźwiedź

Film jako kontekst

Film posłuży, jako punkt wyjścia przy omawianiu twórczości Olgi Tokarczuk, Wiliama Blake’a, powieści grozy, malarstwa pejzażowego z epoki romantyzmu, np. C. D. Friedricha

Wątki z prelekcji

Obraz i słowo - związki filmu i literatury

Czym charakteryzuje się strona wizualna filmu? W jaki sposób zderzono piękno i brzydotę? Co to znaczy, że anarchistycznie potraktowano kino gatunkowe (thriller)? W jaki sposób twórcy prowadzą grę z oczekiwaniami widza? Jaka jest rola światła i muzyki w kreowaniu nastroju? Czym jest adaptacja filmowa?

Pojęcia kluczowe

thriller, adaptacja, turpizm, kadr filmowy

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • porządkuje informacje w problem całości poprzez och wartościowanie;
  • syntetyzuje poznawane treści wokół problemów, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
  • prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z tekstem audiowizualnym;
  • dostrzega sensy zawarte w głębokiej strukturze tekstu;
  • poznaje wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów;
  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego;
  • konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi;
  • dostrzega w świecie konflikty wartości.