Nowe Horyzonty kina — Szkoły ponadpodstawowe

Proste rzeczy

reż. G. Zariczny
Polska 2020 / dokument / 84’

Filmowy quasi-dokument – portret młodej rodziny żyjącej z dala od wielkomiejskiego zgiełku i pokus komercyjnej wizji świata. Niespodziewana wizyta członka rodziny skłania pozostałych do pytania o to, co jest najważniejsze w ich codziennej egzystencji, konfrontuje z nierozliczoną przeszłością ojca rodu.

Nagrodzony na prestiżowym festiwalu Sundance reżyser Grzegorz Zariczny odważnie eksploruje terytorium na granicy fabuły i dokumentu. W Prostych rzeczach, czułej opowieści o poszukiwaniu życiowych fundamentów, podpatruje autentyczną relację Błażeja, Magdy i ich córki Ali, wprowadzając do historii katalizator w postaci fikcyjnego wujka (Tomasz Schimscheiner) – brata zmarłego ojca Błażeja,. Mężczyzna pojawia się, żeby pomóc młodym w remoncie wiejskiego domu. To punkt wyjścia do refleksji nad rodzinnymi relacjami i uporządkowania bolesnych spraw z przeszłości. Zariczny w umiejętny sposób zderza tu słodko-gorzką codzienność z bezmiarem uniwersalnych problemów.

Materiały dydaktyczne

Wątki z prelekcji

Na granicy dokumentu i fabuły

Jak w ciągu lat kształtowały się relacje filmu dokumentalnego i fabularnego? Co oznaczają pojęcia: slow life i work-life balance? Jaki obraz współczesnej rodziny kreują media i teksty kultury? Dlaczego współcześnie relacja człowiek i natura wydaje się szczególnie ważna?

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

I Kształcenie literackie i kulturowe.

  • Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
  • Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
  • Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
  • Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
  • Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
  • Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).

III Tworzenie wypowiedzi.

  • Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
  • Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter