Combat Girls. Krew i honor

tylko w kinie

reż. D. F. Wnendt / Niemcy / 2011 / aktorski / 103'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Marisa ma dwadzieścia lat i nienawidzi obcokrajowców. Pewnego dnia poznaje afgańskiego uchodźcę i od tego momentu jej wyobrażenia o świecie zaczynają się powoli zmieniać.

Marisa to młoda dziewczyna, która nienawidzi imigrantów i Żydów. Uważa, że w Niemczech – jej rodzinnym kraju – dzieje się coraz gorzej. Bohaterka wykazuje pełną pogardę dla policji i władz państwowych, zachowuje się prowokująco, pije i wdaje się w bójki. Jedynym miejscem, gdzie czuje się dobrze, jest gang neonazistów, w którym panują nienawiść, przemoc i ksenofobia. Przekonania dziewczyny przejdą ewolucję, kiedy przypadkowo spotka na swojej drodze młodego afgańskiego uchodźcę. Po konfrontacji z nim dowie się, że czarno-białe zasady obowiązujące w jej gangu to nie jedyny sposób interpretowania rzeczywistości.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Combat Girls. Krew i honor [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Lubuskie Lato Filmowe 2012 – Nagroda Srebrne Grono za najlepszy film

Nagroda First Steps Awards dla najlepszego fabularnego filmu pełnometrażowego, Niemcy 2011.

Film jako kontekst

przy omawianiu tekstów literackich dotyczących II wojny światowej, ukazujących mechanizmy nazizmu

Wątki z prelekcji

Przełamywanie uprzedzeń

Jaka była geneza i przyczyny popularności nazizmu w Europie XX wieku? Czym jest ksenofobia? Jakie są jej przyczyny i formy? Co oznaczają kategorie „obcości” i „swojskości”? Jakie znamy sposoby walki z uprzedzeniami?

Pojęcia kluczowe

uprzedzenia, ksenofobia, rasizm, szowinizm, nazizm, neonazizm

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI:

  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
  • wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych; 
  • kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
  • kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.