Świat współczesny

Gimnazjum i klasy 7-8 SP

Opis cyklu

Żyjąc w dzisiejszych czasach, jesteśmy obywatelami świata. Jednak niezależnie od szerokości geograficznej wszyscy potrzebujemy tego samego: akceptacji, miłości, umiejętności radzenia sobie z samotnością i cierpieniem. Dzięki konfrontacji z problemami bohaterów filmowych młodzi widzowie będą w stanie lepiej radzić sobie w niełatwym współczesnym świecie.

„Świat współczesny” to cykl, który prezentuje bardzo różnorodny – zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym – zestaw filmów. Łączy je bez wątpienia uniwersalny przekaz i skupienie na realnych problemach współczesności, zwłaszcza tych, które dotyczą młodych ludzi: kryzysie rodziny, starzeniu się społeczeństwa, dyskryminacji ze względu na płeć, poglądach. „Świat współczesny” porusza je w sposób atrakcyjny i zrozumiały, mogąc stanowić propozycję dla uczniów klas 7 i 8, jak i dla gimnazjalistów. Wybrane filmy można wykorzystać w korelacji z takimi przedmiotami jak: język polski, wiedza o społeczeństwie, historia, muzyka, lekcje wychowawcze czy wychowanie do życia w rodzinie.

Korzyści

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń klasy 7 szkoły podstawowej:

  • staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej, uważnie odbiera zwłaszcza filmy adresowane do dzieci i młodzieży
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia
  • dostrzega uniwersalne wartości
  • rozumie przemiany okresu dojrzewania
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń klasy 8 szkoły podstawowej:

  • formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata
  • przedstawia rolę autorytetów w życiu człowieka
  • rozumie zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz jej znaczenie w relacjach interpersonalnych
  • potrafi przyjąć odpowiedzialność za manifestowane reakcje i słowa
  • charakteryzuje politykę Niemiec na terenach okupowanej Europy, zwłaszcza Zagładę Żydów

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń gimnazjum:

  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne
  • dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych oraz kulturowych
  • rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia oraz szuka sposobu na ich rozwiązanie
  • rozwija kompetencje związane z inteligencją emocjonalną i społeczną