Warsztaty filmowe

Program i regulamin

Termin i miejsce:

30-31.03 oraz 6-7.04 (2 weekendy), godz. 9.30-17.30

Muzeum Warszawskiej Pragi, ul. Targowa 50/52

 

Program:

Wprowadzeniem do zagadnień filmu i fotografii będą zajęcia dotyczące tego, w jaki sposób wykorzystać kamerę oraz środki filmowe do stworzenia obrazów oddających złożoność międzyludzkich relacji oraz sytuację pojedynczych osób w wymiarze kulturowym, klasowym, płciowym.

Następnie poznamy podstawowe zasady filmowania (plany filmowe, ustawienia kamery, parametry sprzętu, zasady oświetlenia i udźwiękowienia) przy użyciu najprostszego, powszechnie dostępnego i najczęściej darmowego sprzętu. Dowiemy się jak tworzyć różnorodne komunikaty audiowizualne, dostosowane do naszych możliwości, tematyki, rodzaju przekazu oraz jego odbiorców. Zaznajomimy się z podstawami prawa autorskiego i dowiemy się skąd czerpać darmową i legalnie dostępną muzykę oraz obrazy do swoich różnorodnych działań.

Wreszcie poznamy wszystkie etapy tworzenia filmów (poszukiwanie jego tematu i bohatera, pisanie scenariusza, tworzenie dokumentacji oraz zdjęć, jak również montaż), a zdobytą wiedzę sprawdzimy w praktyce – każdy z uczestników zrealizuje krótką etiudę na wybrany temat związany z jego/ jej działalnością.

Warsztaty zakończą się uroczystym pokazem filmów zrealizowanych podczas kursu, a ich autorzy otrzymają zaświadczenia jego ukończenia.

Jak się zapisać

Do udziału w warsztatach zapraszamy pracowników i pracownice organizacji pozarządowych z całego kraju.

Rekrutacja trwa do 15.03.2019

Pierwszym etapem rekrutacji jest wypełnienie internetowego zgłoszenia (link do zgłoszenia tutaj). Po wysłaniu zgłoszenia kandydat(ka) otrzyma od organizatorów formularz zawierający pytania dotyczące działań jego/jej organizacji z prośbą o jego wypełnienie i odesłanie w terminie 7 dni, ale nie później niż do 14 marca. Rekrutację zakończy rozmowa przeprowadzona przez organizatora z kandydatem/ką (osobiście, przez telefon lub Skype) dotycząca działań organizacji oraz jego/jej oczekiwań względem kursu. Kandydaci zostaną poinformowani o przyjęciu na warsztaty najpóźniej do 22.03.2019 r.

Uczestnicy muszą wyrazić zgodę na udział w czterech dniach warsztatów, a także - w przypadku gdy zostaną wybrani do kolejnych etapów projektu - w  tworzeniu promocyjnego filmu (w umówionym terminie, między 8 a 15 kwietnia) oraz udziale w pitching forum (23-24 maja).

Eksperci

Matej Bobrik - reżyser filmowy i dokumentalista, wieloletni wykładowca Akademii Nowe Horyzonty. Absolwent wydziału reżyserii w PWSFTviT w Łodzi. W trakcie studiów zrealizował etiudę dokumentalną Tam gdzie słońce się nie spieszy, która została pokazana na ponad siedemdziesięciu festiwalach filmowych, m.in. IDFA w Amsterdamie, DOK Leipzig i Vision du Reel w Nion. Jest również absolwentem kursu dokumentalnego DOK Pro w Wajda School w Warszawie. Jego debiutem jest film dokumentalny Odwiedziny, który zrealizował w ramach projektu "Pierwszy dokument Studia Munka". Film miał swoją światową premierę na festiwalu IDFA i był pokazywany na wielu międzynarodowych festiwalach. Obecnie realizuje swój pełnometrażowy debiut dokumentalny pt. Sztuka zrozumienia o życiu młodych Japończyków w Tokio.

Teresa Czepiec – reżyser, scenarzystka, storyboardzistka, wykładowczyni Akademii Nowe Horyzonty. Pracuje w Polsce i we Francji. Absolwentka prestiżowego Studia National des Arts Contemporains Le Fresnoy. Studiowała reżyserię na WRiTV w Katowicach, uczyła się także na kursie DOK PRO w Szkole Wajdy, którego efektem jest krótkometrażowy dokument Superjednostka. Film był pokazywany na ponad 70 festiwalach na całym świecie i zdobył wiele prestiżowych nagród. Ponadto pracowała w pionie reżyserskim u takich twórców jak: J. Skolimowski, M. Łazarkiewicz, M. Szumowska, M. Koszałka oraz przygotowywała storyboardy do filmów M. Koszałki i A. Smoczyńskiej.

Bartosz Bieniek – autor zdjęć do filmów fabularnych oraz dokumentalnych, w tym m.in. „Droga Aszera” (reż. Matan Yair, 2017) „Ameryka” (reż. Aleksandra Terpinska, 2015), „Świeto zmarłych” (reż. Aleksandra Terpinska, 2012), a ponadto autor reklam, teledysków oraz wszelkich form audiowizualnych. Ukończył Realizację Telewizyjną na PWSFTviT w Łodzi oraz Realizację Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografię na WRiT Uniwersytetu Śląskiego. Laureat nagrody Honorable Special Mention na Jerusalem International Film Festiwal za najlepsze zdjęcia do filmu „Scaffolding”, Złotej Kijanki na MFSO Camerimage w 2015 roku za film „Ameryka”, jak również  Nagrody Specjalnej PISF i Mastershot na Camerimage w 2012 roku oraz nagrody za najlepsze zdjęcia na festiwalu Watersprite w Anglii za zdjęcia do filmu „Święto Zmarłych”.

Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczymi, pracuje na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej i płciowej w kulturze wizualnej oraz kinie współczesnym. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i w sztuce. Autorka licznych publikacji: „W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter” (2001), „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek” (2010), „Derek Jarman. Portret indywidualisty” (2003), „Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90.” (2006), „Oblicza kina queer” (2014), „Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939” (2016) oraz „(Nie)widzialne kobiety kina (2018). Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.

Kto nam pomaga

Współorganizatorem projektu jest Palantír Film Foundation. Jego partnerem jest Muzeum Warszawskiej Pragi. Projekt jest realizowany w ramach Funduszu Wyszehradzkiego.

 

Kontakt

Paulina Haratyk
koordynatorka Warsztatów Filmowych
koordynatorka Warsztatów Filmowych
608 430 547

dział edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty

zamenhofa 1, 00-153 warszawa
t 22 530 66 40, f 22 831 06 63

Animacje edycji wiosennej 2018

Prezentujemy efekty pracy 14 warszawskich nauczycieli, którzy wzięli udział w weekendowych, praktycznych warsztatach z różnych technik animacji filmowej.

Warsztaty, które odbyły się w dnaich 14-15 i 21-22 kwietnia 2018 współorganizował Dział Edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Muzeum Pragi. Uczestnicy poznali techniki tworzenia filmów animowanych pod okiem Tomka Solicha i Magdy Bravo z Fundacji Osiem Życzeń.

Nauczyciele mieli także okazję spotkać i oglądać przy pracy Witolda Giersza, mistrza polskiej animacji. Następnie zrealizowali filmy animowane w różnych, klasycznych technikach animacji poklatkowej - w tym animacji rysunkowej, przedmiotowej, wycinankowej i kombinowanej. Efekty wytężonej pracy uczestników można obejrzeć na naszym kanale YouTube.

 

Filmy edycji 2017/2018

Poniżej wybrane z 8 filmów zrealizowanych podczas Warsztatów Filmowych Akademii Nowe Horyzonty w dniach 15-19 stycznia 2018. Krótkie dokumenty powstały na Pradze i dotyczą jej mieszkańców - od krótkiego metrażu o miejscowym rymarzu, jednym z ostatnich przedstawicieli swojej profesji, po film o najstarszym zakładzie z tapetami w Warszawie i właścicielce stoiska z butami na praskim "Różycu". Wszystkie filmy na naszym kanale YouTube.

Filmy edycji 2016/2017

W minionej edycji warsztatów filmowych wzięło udział 15 uczestników, zarówno nauczycieli, jak i miłośników filmu niezwiązanych z edukacją. Spotkania odbywały się raz w miesiącu w Muzeum Pragi – Oddziale Muzeum Warszawy, prowadzili je Paweł Ziemilski i Matej Bobrik oraz zaproszeni goście: specjalistka od scenariuszy Agnieszka Kruk, dokumentalista i operator Wojciech Staroń, realizatorka dźwięku Kasia Szczerba oraz aktorka i edukatorka Ania Wojnarowska.

Oprócz podstaw filmowania i pracy nad własnymi etiudami, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z projektem Jakie jest twoje ID? Fundacji Evens, współorganizatora warsztatów, który stał się inspiracją dla ich etiud.

W efekcie warsztatów powstało 9 filmów, w przeważającej większości dokumentów.

Wszystkie etiudy można obejrzeć na naszym kanale na YouTubie.

Filmy edycji 2015/2016

W warsztatach filmowych w roku szkolnym 2015-2016 wzięło udział ponad 20 osób. Byli wśród nich nauczyciele z Warszawy i spoza niej, osoby zajmujące się animacją kultury, studenci oraz inni pasjonaci kina, chcący poznać tajniki sztuki filmowej.

Spotykaliśmy się 2 razy w miesiącu w soboty, w Muzeum Woli, ucząc się pod okiem Pawła Ziemilskiego i Mateja Bobrika w 1. semestrze oraz Jarka Wszędybyła i Maćka Cuske w 2. semestrze, jak również uczestnicząc w spotkaniach z gośćmi – operatorem Jackiem Petryckim, specjalistką od scenariuszy Agnieszką Kruk oraz aktorką i edukatorką Anią Wojnarowską.

Głównym tematem zajęć były oczywiście podstawy filmowania. Uczestnicy uczyli się i ćwiczyli tworzenie zdjęć i montaż, a w dalszej kolejność – pracę nad scenariuszem i aktorstwo. Mieliśmy też zajęcia m.in. z udźwiękawiania, budowania dialogów oraz z historii kina i prawa autorskiego.

Uzupełnieniem wiedzy filmowej były zajęcia poświęcone animacji filmowo-medialnej, podczas których poznawaliśmy przykłady ciekawych projektów dotyczących tego tematu: Lokalną Pamięć Filmową tworzoną w Muzeum Woli, działania Stowarzyszenia Dziki Bez oraz projekt Jakie jest Twoje ID? Fundacji Evens.

Ale przede wszystkim tworzyliśmy filmy. W 1. semestrze uczestnicy pracowali nad krótkimi etiudami – w większości dokumentami – które zmontowaliśmy w jeden wspólny film pt Jutro. Jego motywem przewodnim była nasza refleksja dotycząca przyszłości i tego, jak ją postrzegamy.

Film zmontowany z etiud: Chwila Katarzyny Ratajczak, Franek Karoliny Widyńskiej, Rycerz i Gwiazda Mariusza Bieleckiego, Przyszłość Poli Rożek, Przyszłość Małgorzaty Miłkowskiej, Męskie łzy Weroniki Szymy, Przyszłość x 3 Piotra Maślanki, Nie ma rzeczy niemożliwych Karoliny Musiał, Projekt(or) Marty Koszowy-Krajewskiej, Przyszłość historii Moniki Pałki, Zmiana Jana Bałdygy, Alter ego Daniela Jaskota, RGB love Pawła Lazarowicza i Violent Lullaby Grzegorza Szymy.

W kolejnym semestrze postawiliśmy na fabuły. Powstały 4 etiudy, które również łączył wspólny temat, a mianowicie pojęcie wartości. Filmy te były inspirowane projektem Jakie jest Twoje ID?