Edukacja Młode Horyzonty to kompleksowy, ogólnopolski program edukacji kulturalnej dla szkół i przedszkoli, zgodny z podstawą programową i polityką oświatową.
Edukację filmową realizujemy od ponad 18 lat. Zaczynaliśmy jako Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej od kameralnych spotkań w warszawskim kinie Muranów. Z czasem nasze comiesięczne projekcje dla przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zawitały do blisko pięćdziesięciu miast. Obecnie projekt realizuje ponad 130 kin i domów kultury w całej Polsce.
Program:
– prezentuje wartościowe filmy pogrupowane w cykle tematyczne dopasowane do poszczególnych grup wiekowych,
– kształtuje artystyczne i kulturowe kompetencje dzieci i młodzieży, pogłębia odbiór filmu i aktywizuje uczniów dzięki poprzedzającym seanse prelekcjom i dyskusjom, a opiekunom pozwala kontynuować pracę w oparciu o film poprzez materiały dydaktyczne (m.in. scenariusze lekcji, analizy psychologiczne, warsztaty i prezentacje multimedialne),
– doskonali kompetencje społeczne, wspomaga rozwój kompetencji miękkich (komunikowanie się z innymi, definiowanie potrzeb, współpraca w grupie, rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie), pobudza ciekawość świata i zainteresowania ucznia,
– może być realizowany stacjonarnie, online lub hybrydowo.
Udział w projekcie wzbogaci programy wychowawczo-profilaktyczne szkoły, a filmy oglądane w domu z udziałem rodziny ucznia mogą stanowić inspirujący punkt wyjścia do działań wychowawczych zarówno w szkolnej klasie, jak i w domu.
Cenię Edukację Młode Horyzonty, ponieważ to projekt przyjazny dzieciom. Przed każdym filmem odbywa się wprowadzenie do tematu aktywizujące dzieci. Przedszkolaki żywiołowo reagują na pytania zadawane przez prowadzących, te nieśmiałe stopniowo przełamują lęk przed publicznymi wystąpieniami, jak również przed ciemnością i hałasem. Rozmowa z prelegentem rozbudza wyobraźnię, a także ma dużą wartość poznawczą. Doceniam również przemyślany repertuar, są tu bowiem filmy o łagodnej narracji i montażu, dostosowane do poziomu koncentracji, z elementami humoru, ale i oparte na tradycyjnych wartościach. Po seansie nauczyciele otrzymują materiały do dalszej pracy i analizę psychologiczną tematu poruszanego w filmie.
Pani Milena Chlewicka, Przedszkole Akademia Kreatywności w Kielcach
Udział w projekcie Edukacja Młode Horyzonty to bardzo cenne doświadczenia dla moich uczniów. Młody człowiek ogląda filmy, które niekoniecznie sam wybrałby z repertuaru kinowego, a cykl filmowy proponuje zróżnicowane gatunkowo filmy, wykorzystujące różne konwencje. To zdecydowanie doskonały sposób na to, aby kształtować gusta filmowe uczniów. Film to komunikat wizualny, a po projekcji staje się dla mnie i mojego ucznia tekstem. Rozmawiając o nim używamy takich kategorii jak: autor, język, narracja, styl, symbol, metafora, groteska, fantastyka, parodia itd. Jestem nauczycielem języka polskiego i w dydaktyce integruje literaturę i film, dlatego w tym roku wybrałam cykl Maturalne motywy w filmie i w literaturze, co stanowi atrakcyjne uzupełnienie przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego.
Pani Jolanta Wróblewska, I Liceum Ogólnokształcące Nr I we Wrocławiu
Dlaczego wybrałam Edukację Młode Horyzonty w kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu? Dzieci świetnie się bawiły, bo każde wyjście ze szkoły to wycieczka i przygoda. Cykl Filmowe podróże przenosił nas w różne miejsca na świecie i różne okoliczności. Każde spotkanie poprzedzało krótkie wprowadzenie w koloryt i zwyczaje kraju, w jakim się znajdziemy. Jednak najbardziej lubię Edukację Młode Horyzonty, ponieważ to program bardzo współczesny, unikający umoralniania, prezentujący filmy trochę „inne” niż te popularne, pięknie wykonane, z oryginalnym zakończeniem, albo niecodziennym wątkiem. Ta różnorodność buduje gust dzieci.
Pani Magdalena Zambrzycka, MDK Fabryczna i SP 113 we Wrocławiu