Maturalne motywy w filmie i w literaturze — Szkoły ponadpodstawowe

Lunana. Szkoła na krańcu świata

reż. P. Choyning Dorji
Bhutan, Chiny 2019 / aktorski / 110’

Lunana. Szkoła na końcu świata to filmowa podróż do bhutańskiej wioski położonej w Himalajach. Nominowany do OSCARA film i zdobywca kilkunastu nagród publiczności na festiwalach filmowych jest afirmacją życia w zgodzie z prawami natury. A także lekcją tego, co w życiu jest najważniejsze.

Mieszkający w stolicy Bhutanu Ugyen ma jasno sprecyzowany plan na życie. Mężczyzna marzy o karierze piosenkarza i w tym celu planuje wyjechać do Australii. Zanim jednak będzie mógł to zrobić, musi odbyć ostatni rok rządowej służby nauczycielskiej. Decyzją przełożonych trafia do najbardziej odległej wiejskiej szkoły. Położone na wysokości pięciu tysięcy metrów miejsce nie ma nic wspólnego z wygodnym życiem, jakie do tej pory prowadził. Nie ma tam elektryczności, brakuje jakichkolwiek materiałów edukacyjnych, a w klasie, w której ma prowadzić zajęcia, obok swoich podopiecznych spotkać może… yaka. Choć początkowo Ugyen chce jak najszybciej stamtąd uciec, zaangażowanie młodych uczniów, ale też serdeczność i niesamowita siła mieszkańców wioski sprawiają, że zaczyna zmieniać opinie o tym wyjątkowym miejscu.

Wątki z prelekcji

Motyw szkoły

Jakie obrazy szkoły pokazują nam szkolne lektury? Jakie znamy najpopularniejsze filmowe obrazy szkoły ? Jaką rolę teksty kultury przypisują nauczycielowi? Czy wiedza w czasach współczesnym ma taką samą wartość jak kiedyś? Co to znaczy, że współczesne społeczeństwo jest społeczeństwem informacji, a nie wiedzy?

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki (filmu);
  • porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
  • doskonali umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury;
  • doskonali umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
  • doskonali umiejętność rozumienia pojęcia motywu literackiego i toposu, rozpoznawania podstawowych motywów i toposów oraz dostrzegania żywotności motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich, określania ich roli w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
  • ćwiczy formułowanie tez i argumentów w wypowiedzi ustnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
  • kształtuje dojrzałość intelektualną, emocjonalną i moralną uczniów;
  • kształtuje hierarchię wartości, tożsamość osobową, narodową i kulturową.
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter