Maturalne motywy w filmie i w literaturze — Szkoły ponadpodstawowe

Johnny

reż. D. Jaroszek
Polska 2022 / aktorski / 119’

Johnny to oparta na prawdziwych wydarzeniach historia, która wzrusza i inspiruje. Opowiedziana z perspektywy podopiecznego Jana Kaczkowskiego, Patryka Galewskiego – chłopaka, który nie miał łatwego startu w życiu.

Patryk włamuje się do domku w małym mieście. Wyrok sądu nakazuje mu prace społeczne w puckim hospicjum, gdzie poznaje niezwykłego ks. Jana Kaczkowskiego. Duchowny angażuje młodych chłopaków z zawodówki, na pozór twardych buntowników, w pomoc śmiertelnie chorym. W swojej pracy skupia się na bliskości, czułości i walce o relacje z drugim człowiekiem. Uczy empatii. A czyni to z hurtową ilością humoru, czym zyskuje ogromną popularność. Niedługo później Jan sam staje się pacjentem swojego hospicjum. Patryk zostaje postawiony w sytuacji, która zmieni całe jego życie.

Wątki z prelekcji

Motyw przemiany bohatera

Co to jest motyw i topos? Kiedy bohatera możemy nazwać dynamicznym? Na czym
polegała przemiana Patryka Galewskiego, bohatera filmu „Johnny”? Jakie widzisz podobieństwa i różnice między Patrykiem, a Jackiem Soplicą z „Pana Tadeusza”? Jakie motywacje przyświecały obu bohaterom?

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki (filmu);
  • porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
  • doskonali umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury;
  • doskonali umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
  • doskonali umiejętność rozumienia pojęcia motywu literackiego i toposu, rozpoznawania podstawowych motywów i toposów oraz dostrzegania żywotności motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich, określania ich roli w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
  • ćwiczy formułowanie tez i argumentów w wypowiedzi ustnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
  • kształtuje dojrzałość intelektualną, emocjonalną i moralną uczniów;
  • kształtuje hierarchię wartości, tożsamość osobową, narodową i kulturową.
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter