Filmowe sekrety — SP 1-3

Filonek Bezogonek

reż. Ch. Ryltenius
Szwecja 2020 / animacja / 67’

W domu Birgitty pojawia się kotek – Filonek. Nie ma ogonka i tym różni się od innych kotów. Dziewczynka jest przeszczęśliwa, cieszy się z nowego przyjaciela. Jednak Filonek, jak każdy kot, chodzi własnymi ścieżkami i pewnego dnia gubi się w lesie podczas spotkania z lisicą.

Życie bez ogonka pełne jest wyzwań. Zwłaszcza w nieznanym miejscu! Czy zagubiony Filonek odnajdzie się wśród obcych w wielkim mieście? Czy uda mu się zaprzyjaźnić z miejskimi kotami i bezpiecznie wrócić do ukochanej właścicielki? Staje się gwiazdą estrady, pomaga poznanym kociakom w tarapatach, zaprzyjaźnia się z kotką Mają i przechytrza gang psów. Filonek Bezogonek to  klasyczna, przygodowa animacja opowiadająca o akceptowaniu odmienności, potrzebie solidarności i niesieniu pomocy. Kultowa postać szwedzkiej literatury dla dzieci w nowej ekranizacji.

Nagrody

2020
Międzynarodowy Festiwal Kino Dzieci
nominacja do nagrody Złoty Kwiat Paproci (Nagroda Jury) dla Christiana Rylteniusa

Materiały dydaktyczne

Wątki z prelekcji

Książka i film

Czym jest scenariusz? Kto decyduje o tym, co będzie w filmie? Co to jest ekranizacja?

Powiązanie z podstawą programową

Edukacja polonistyczna

1. Osiągnięcia w zakresie słuchania.

Uczeń:

  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.

2. Osiągnięcia w zakresie mówienia.

Uczeń:

  • wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
  • formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych, wypowiedzi ustnych nauczyciela, uczniów lub innych osób z otoczenia;
  • wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
  • dobiera stosowną formę komunikacji werbalnej i własnego zachowania, wyrażającą empatię i szacunek do rozmówcy.

Edukacja społeczna

Uczeń:

  • ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne.

Edukacja przyrodnicza

Uczeń:

  • prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi, hodowlanymi i innymi.

Edukacja techniczna

Uczeń:

  • wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania.
Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter Newsletter