Życie animowane

Film aktorski

reż. R. R. Williams / Francja, USA / 2015 / 89'
Szkoła podstawowa 7-8

Opis filmu

Filmowy dokument przedstawiający historię życia autystycznego młodzieńca zafascynowanego światem z Disney’owskich animacji.

Uniwersalny język kreskówek sprzed 20 lat służy Owenowi Suskindowi do komunikacji i opisywania własnych emocji. Dzięki identyfikacji z bohaterami animowanego świata Disneya zaczął czytać, interpretować świat i poczuł się bezpiecznie. Autystyczny bohater filmu właśnie kończy szkołę średnią i ma przekroczyć próg dorosłości.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Życie animowane [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8
Życie animowane [Analiza]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8

Nagrody

Sundance Film Festival 2016 ‒ Nagroda dla najlepszego reżysera filmu dokumentalnego 

Oscary 2017 ‒ najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny (Julie Goldman, Roger Ross Williams) – nominacja

Critics Choice 2016 oraz Satelity 2017 – najlepszy film dokumentalny – nominacja

Złoty Laur 2017 – najlepsza produkcja kinowego filmu dokumentalnego (Julie Goldman, Roger Ross Williams) – nominacja

DGA 2017 – Najlepsze osiągnięcie reżyserskie w filmie dokumentalnym – nominacja

Czarna Szpula (Black Reel) 2017 – najlepszy film dokumentalny – nominacja

National Board of Review 2017 – najlepszy film dokumentalny – nominacja

Film jako kontekst

przy omawianiu bajek Ignacego Krasickiego (uniwersalne prawdy o naturze człowieka, wyraźnie wyeksponowane cechy i modele postępowania, charakterystyczny typ bohatera); przydatny przy omawianiu „Oscara i pani Róży” Erica-Emmanuela Schmitta (sposób komunikacji ze światem dorosłych)

Wątki z prelekcji

Terapeutyczna rola filmu

Co to jest komunikacja werbalna i pozawerbalna? Jakim językiem przemawia obraz? Jakie są sposoby na oswajanie i interpretowanie świata przez osoby autystyczne? Jakie wyróżniamy typy animacji? Co decyduje o terapeutycznej roli filmu?

Pojęcia kluczowe

rola społeczna, wrażliwość, utożsamianie, medium, pasja, akceptacja

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie; 
  • interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia); 
  • określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury;
  • znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych;
  • rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową i stosuje się do nich;
  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.