Ziemia obiecana

Film aktorski

reż. A. Wajda / Polska / 1975 / 140'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Nominowana do Oscara adaptacja powieści Władysława St. Reymonta z 1899 roku. Wstrząsający obraz bezwzględnego wyzysku biedoty pracującej na fortuny królów łódzkiej „ziemi obiecanej”. Zderzenie młodzieńczych ideałów trójki bohaterów z brutalnymi mechanizmami rodzącego się kapitalizmu.

 

Adaptacja powieści Władysława St. Reymonta z 1899 roku. Epicki obraz narodzin kapitalizmu w Łodzi końca XIX stulecia, czyli ówczesnej „ziemi obiecanej”, ukazany przez pryzmat kariery trzech przyjaciół, początkujących fabrykantów: Polaka, Żyda i Niemca. Konfrontacja praw i mechanizmów brutalnej industrialnej rzeczywistości z młodzieńczymi marzeniami i ideałami, które, niestety, przegrywają w walce o pieniądze i pozycję.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Ziemia obiecana [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1975 – Złote Lwy dla Najlepszego filmu

Oscary 1976 – Nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego

Złota Kaczka 2007 – Najlepszy film

Film jako kontekst

Film jako kontekst do Młodej Polski | modernizmu

- do wykorzystania przy lekturze powieści Wł. St. Reymonta lub jej fragmentów, oraz „Ludzi bezdomnych” S. Żeromskiego (obraz nędzy i wyzysku biedoty, naturalizm); przydatny w dyskusji na temat urbanizmu w literaturze (obraz miasta w „Lalce” i „Zbrodni i karze”)

Wątki z prelekcji

Kapitalizm a wartości

Czego dotyczyła problematyka powieści Wł. St. Reymonta? W jaki sposób można interpretować tytuł „Ziemia obiecana”? Jakie są losy i postawy trójki głównych bohaterów? W jaki sposób ukazane jest miasto w powieści i jej adaptacji? Co decyduje o artyzmie filmu Wajdy?

Pojęcia kluczowe

kapitalizm, naturalizm, antyurbanizm

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

  • integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
  • rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
  • rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
  • kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych; kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej, wskazywanie hierarchii wartości