Opis filmu
Film rekonstruuje brutalne realia i pełną napięcia atmosferę czasów tuż powojennych w Leningradzie, gdzie euforia miesza się z żałobą, ludzie składają na nowo potrzaskane życiorysy; a na ruinach - wbrew wszystkiemu - powoli kiełkuje nadzieja.
W tym trzymającym za gardło i gęstym od emocji filmie, oglądamy miasto i ludzi podnoszących się z ruin. Opowieść o dwóch przyjaciółkach, które pragną otrząsnąć się z wojennej traumy, toczy się w 1945 roku w Leningradzie, który dochodzi do siebie po latach oblężenia. Bohaterki Wysokiej dziewczyny, Masza i Ija, próbują nie tylko zapomnieć o tym, czego doświadczyły, ale także przypomnieć sobie kim były, nim zatraciły plany, emocje i uczucia. Inspiracją dla reżysera był wstrząsający reportaż noblistki Swietłany Aleksijewicz, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety i tym, co wspaniały film Bałagowa czyni wyjątkowym, jest właśnie kobieca perspektywa. Reżyser nie skupia się więc na heroicznych wojennych czynach, lecz na nowo definiuje bohaterstwo: jako codzienne drobne zwycięstwa życia nad śmiercią, nadziei nad żałobą, młodości nad dramatycznymi doświadczeniami.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
MFF w Cannes 2019 – Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) - najlepszy film sekcji Un Certain Regard
MFF w Cannes 2019 – przegląd Un Certain Regard - najlepszy reżyser
Film jako kontekst
przy omawianiu tekstów literackich ukazujących totalitaryzm sowiecki, np. „Inny świat” G. Herlinga - Grudzińskiego
Wątki z prelekcji
Jak zmieniła się we współczesnym kinie perspektywa opowiadania o historii? Co to jest herstoria? Jakie symboliczne znaczenie mają kolory wykorzystane w filmie „Wysoka dziewczyna”?
Pojęcia kluczowe
historia w filmie, film historyczny, herstoria, symbolika kolorów
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI:
- kształcenie literackie i kulturowe;
- kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
- kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
- doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
- wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych