Opis filmu
Thierry Guetta, ekscentryczny francuski sklepikarz i amator filmowiec mieszkający w Los Angeles, pragnąc poznać bliżej świat ulicznych artystów, próbuje odnaleźć Banksy’ego i zaprzyjaźnić się z popularnym grafficiarzem. Jednak kontakt z amerykańskim artystą okazuje się misją niemożliwą.
Film wyreżyserowany przez tajemniczego brytyjskiego autora słynnych graffiti, Banksy'ego, jest opowieścią o uchwyceniu świata graffiti, nieodkrytego wcześniej przez publiczność oraz wyrazem opinii na temat komercjalizacji sztuki. Opowieść o zlokalizowaniu artysty przez sklepikarza i próbie zaprzyjaźnienia się z nim, jest okazją do przybliżenia wielu słynnych artystycznych działań grafficiarzy amerykańskich, wcześniej ukrytych przed publicznością. Banksy, który po opublikowaniu swoich własnych obrazów w Met i innych muzeach zyskał reputację jako skandalista, jest tu bohaterem tajemniczym i intrygującym.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
2011 - Film Independent, Independent Spirit - Najlepszy film dokumentalny
2011 - Amerykańskie Stowarzyszenie Montażystów, Eddie - Najlepszy montaż dokumentu: Chris King, Tom Fulford
2011 - Oscar, Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny (nominacja)
2011 - Złota Szpula, Najlepszy montaż dźwięku w pełnometrażowym filmie dokumentalnym - efekty i imitacje dźwiękowe, dialogi, technika ADR oraz muzyka
Film jako kontekst
Film jest punktem wyjścia do omówienia zagadnień związanych ze sztuką ulicy – poznaniem jej twórców i wskazaniem idei artystów, omówieniem stosowanych przez nich technik plastycznych. Przedstawione wątki staną się inspiracją do wykonania pracy plastycznej.
Wątki z prelekcji
Jakie formy działalności artystycznej związane są ze sztuką ulicy? Na czym polega społeczny aspekt działania artysty ulicznego? Co jest inspiracją dla street artu? Dlaczego sztuka Banksy’ego jest odbierana jako kontrowersyjna?
Pojęcia kluczowe
Banksy, mural, street art, sztuka ulicy, , sztuka zaangażowana, graffiti, wlepka, szablon, estetyka, przestrzeń miejska
Powiązanie z podstawą programową
PLASTYKA:
Uczeń:
- rozumie, że sztuka powstaje w kontekście innych dziedzin kultury, a także historii, filozofii, religii;
- przybliża twórczość artystów różnych dziedzin sztuki, w szczególności plastycznych;
- interpretuje i odczytuje wybrane dzieła sztuki w kontekście epoki
- wymienia najistotniejsze kierunki współczesnych awangard artystycznych ((…) street-art, (…)), łączy je z postaciami wybitnych twórców;
- charakteryzuje kierunki działań wybranych współczesnych awangard i ich twórców;
- podejmuje działania twórcze w oparciu o środki wyrazu charakterystyczne dla wybranych form wypowiedzi sztuki II poł. XX wieku.