Wszyscy za jednego

online i w kinie

reż. J. Helgeland / Norwegia / 2020 / aktorski/ 96'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

W Norwegii trwa II wojna światowa. Rodzice Grety i Otta zostają aresztowani, a rodzeństwo odkrywa powód - w ich domu ukrywa się dwójka żydowskich dzieci. Siostra i brat postanawiają pomóc Danielowi i Sarze przedostać się do wolnej Szwecji.

Grudzień 1942 r. II wojna światowa. W Norwegii, jak w wielu krajach Europy, Żydzi są prześladowani. Pewnej nocy rodzice Grety i Otta zostają aresztowani przez nazistów. Brat i siostra odkrywają, że w ich domu ukrywa się dwójka żydowskich dzieci – Daniel i Sara. Greta, uwielbiająca opowieść o trzech muszkieterach, natychmiast postanawia pomóc nowym znajomym, którzy chcą przedostać się do wolnej od uprzedzeń Szwecji. Z kolei Otto niechętnie rusza w drogę, obwiniając Daniela i Sarę o aresztowanie rodziców. Dzieci czeka trudna wyprawa przez pokrytą śniegiem Norwegię, a każda spotkana osoba może okazać się wrogiem.

Film to trzymająca w napięciu opowieść o przyjaźni ponad granicami, o bezinteresownej pomocy, lojalności i wielkiej odwadze dzieci.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Wszyscy za jednego [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Wszyscy za jednego [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Wszyscy za jednego [Karta Pracy]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Europejska Nagroda Młodej Publiczności Europejskiej Akademii Filmowej (EFA Young Audience Award 2021)- Najlepszy film

Wątki z prelekcji

Prawda i fikcja w kinie

Jak rozróżnić prawdę i fikcję w kinie? Jakie sposoby opowiadania o przeszłości historycznej widzimy we współczesnym kinie? Co to jest film historyczny? Jak tworzy się filmy historyczne? Jakie różne sposoby opowiadania o Holocauście podejmują współczesne teksty kultury?

Pojęcia kluczowe

historia, film historyczny, fikcja filmowa, źródła historyczne, Holocaust

Powiązanie z podstawą programową

Uczeń:

  • rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska, muzyka);
  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego);
  • świadomie i z uwagą odbiera filmy, koncerty, spektakle, programy radiowe i telewizyjne.