Wspomnienie lata

Film aktorski

reż. A. Guziński / Polska / 2016 / 82'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Gdzie przebiega granica między dzieciństwem a dorosłością? Dlaczego dojrzewanie bywa bolesne i trudne? Na te pytania szuka odpowiedzi reżyser filmu docenionego za subtelne przedstawienie dramatu dojrzewającego bohatera, ale także jego matki postawionej w niełatwej dla niej sytuacji emocjonalnej.

Akcja filmu rozgrywa się pod koniec lat 70. XX wieku, w małym prowincjonalnym miasteczku. Nastoletni Piotr spędza lato ze swoją matką. Okazuje się, że jest to najważniejsze lato w życiu chłopca. Doświadczenie pierwszej miłości, przyjaźni, rozdarcia i straty rzutują na dalsze życie chłopca. Osadzona w rzeczywistości PRL-u, pięknie fotografowana, kameralna opowieść o pełnej nadziei i rozczarowań walce o rodzinę i miłość, opowiedziana z perspektywy wrażliwego nastoletniego chłopca, który musi samotnie zmierzyć się z nieuchronnością wejścia w świat dorosłych.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Wspomnienie lata [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Forum Kina Europejskiego „Cinergia”, Łódź 2016 ‒ „Kryształowe Jabłko” dla najlepszego debiutu polskiego

Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego „Off Camera”, Kraków 2017 ‒ Nagroda „Rising Star” dla najlepszego aktorskiego debiutu w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych (Max Jastrzębski)

 

Film jako kontekst

przy omawianiu tekstów literackich ukazujących obraz dzieciństwa, konflikt pokoleń, rodzinę, poczucie odpowiedzialności za innych

Wątki z prelekcji

Świat dorosłych

Jak ważnym etapem w życiu człowieka jest dzieciństwo? Co to znaczy mieć szczęśliwe dzieciństwo? Jakie etapy dojrzewania wyróżniamy? Czy dojrzewaniu towarzyszy samotność? Jak ważna jest odpowiedzialność w życiu rodzinnym?

Pojęcia kluczowe

dzieciństwo, dojrzewanie, samotność, odpowiedzialność, rodzina

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Kształcenie literackie i kulturowe:

  • kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
  • budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka;
  • kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar).