Opis filmu
Do Auvers – małej miejscowości pod Paryżem – przybywa Armand Roulin, przywożąc ze sobą list słynnego holenderskiego malarza postimpresjonisty, Vincenta van Gogha, do jego brata, Theo. Spotykając się z osobami, które miały okazję śledzić ostatnie dni życia wielkiego artysty, Armand stopniowo odkrywa prawdę o jego tragicznej śmierci.
Niemal kryminalna fabuła filmu, koncentrująca się na chorobie malarza, jego samotności, problemach finansowych oraz relacjach z bratem i doktorem Gachetem, jest służebna wobec wizualnej warstwy produkcji. Tworzy ją animacja odwołująca się do charakterystycznej techniki malarskiej van Gogha. Oglądamy ręcznie malowane, wibrujące, kolorowe kadry, „ożywiające” najsłynniejsze obrazy malarza lub wypływające z inspiracji jego twórczością. To nowy wymiar obcowania z rewolucyjną wówczas sztuką. Kunsztowna, przemyślana koncepcja filmu polsko-angielskiej pary reżyserów została dodatkowo wzbogacona czarno-białymi kadrami „klasycznej” animacji. Wprowadzają one retrospekcje i stanowią kontrapunkt dla dynamicznych, niezwykle kolorowych obrazów w pozostałej części filmu.
Materiały dydaktyczne
Nagrody
Europejska Nagroda Filmowa – Najlepszy Film Animowany (2017)
Nominacja do Oscara (2018)
Nominacja do Złotych Globów (2018)
Film jako kontekst
Film posłuży przy omawianiu nowych kierunków w sztuce modernizmu, klasycznych i nowych technik animacji, tajemnic aktu twórczego, porównanie filmów o sztuce, inspirowanych malarstwem, np. ,,Młyn i krzyż” Lecha Majewskiego, ,,Nocna straż” Petera Greenaway’a czy ,,Shirley – wizje rzeczywistości” Gustawa Deutscha
Wątki z prelekcji
Jakie są związki tragicznego życia Vincenta van Gogha z jego twórczością? W jaki sposób realizowano film ,,Twój Vincent”? Jakie rodzaje animacji wyróżniamy? Jakie są przykłady najwybitniejszych polskich filmów animowanych? Co to jest polska szkoła animacji?
Pojęcia kluczowe
malarstwo postimpresjonistów, animacja filmowa, Vincent van Gogh, narracja w filmie
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- dostrzega przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków);
- konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury, np. Formami plastycznymi, teatralnymi, filmowymi;
- rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną;
- odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu;
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z tekstem audiowizualnym.
PLASTYKA
Uczeń:
- przybliża twórczość artystów różnych dzieł sztuki, w szczególności plastycznych;
- opisuje środki artystycznego wyrazu w dziełach malarstwa.