Twój Vincent

Animacja

reż. D. Kobiela, H. Welchman / Polska, Wielka Brytania / 2017 / 95'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Do Auvers – małej miejscowości pod Paryżem – przybywa Armand Roulin, przywożąc ze sobą list słynnego holenderskiego malarza postimpresjonisty, Vincenta van Gogha, do jego brata, Theo. Spotykając się z osobami, które miały okazję śledzić ostatnie dni życia wielkiego artysty, Armand stopniowo odkrywa prawdę o jego tragicznej śmierci.

Niemal kryminalna fabuła filmu, koncentrująca się na chorobie malarza, jego samotności, problemach finansowych oraz relacjach z bratem i doktorem Gachetem, jest służebna wobec wizualnej warstwy produkcji. Tworzy ją animacja odwołująca się do charakterystycznej techniki malarskiej van Gogha. Oglądamy ręcznie malowane, wibrujące, kolorowe kadry, „ożywiające” najsłynniejsze obrazy malarza lub wypływające z inspiracji jego twórczością. To nowy wymiar obcowania z rewolucyjną wówczas sztuką. Kunsztowna, przemyślana koncepcja filmu polsko-angielskiej pary reżyserów została dodatkowo wzbogacona czarno-białymi kadrami „klasycznej” animacji. Wprowadzają one retrospekcje i stanowią kontrapunkt dla dynamicznych, niezwykle kolorowych obrazów w pozostałej części filmu.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Twój Vincent [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Europejska Nagroda Filmowa – Najlepszy Film Animowany (2017)

Nominacja do Oscara (2018)

Nominacja do Złotych Globów (2018)

Film jako kontekst

Film posłuży przy omawianiu nowych kierunków w sztuce modernizmu, klasycznych i nowych technik animacji, tajemnic aktu twórczego, porównanie filmów o sztuce, inspirowanych malarstwem, np. ,,Młyn i krzyż” Lecha Majewskiego, ,,Nocna straż” Petera Greenaway’a czy ,,Shirley – wizje rzeczywistości” Gustawa Deutscha

Wątki z prelekcji

Innowacja formy

Jakie są związki tragicznego życia Vincenta van Gogha z jego twórczością? W jaki sposób realizowano film ,,Twój Vincent”? Jakie rodzaje animacji wyróżniamy? Jakie są przykłady najwybitniejszych polskich filmów animowanych? Co to jest polska szkoła animacji?

Pojęcia kluczowe

malarstwo postimpresjonistów, animacja filmowa, Vincent van Gogh, narracja w filmie

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • dostrzega przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków);
  • konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury, np. Formami plastycznymi, teatralnymi, filmowymi;
  • rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną;
  • odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu;
  • prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z tekstem audiowizualnym.

PLASTYKA

Uczeń:

  • przybliża twórczość artystów różnych dzieł sztuki, w szczególności plastycznych;
  • opisuje środki artystycznego wyrazu w dziełach malarstwa.