Szczęściara – NOWOŚĆ

Film aktorski

reż. J. Sheedy / Australia / 2019 / 103'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Niezwykle pogodna i nieoczywista historia rudowłosej dziewczynki, która wbrew wszelkim oczekiwaniom nie załamuje się po stracie siostry i niezłomnie dąży do tego, aby przywrócić radość życia swym ogarniętym żałobą i konfliktami rodzicom.

Candice to uporządkowana, bardzo elokwentna i skrupulatna dwunastolatka, która niejednokrotnie musi się mierzyć z nieprzychylnością swoich rówieśników oraz poczuciem wyobcowania. Pomimo tych niesprzyjających okoliczności dziewczynka nie traci optymizmu, tryska energią i z rozbrajającą obojętnością podchodzi do wszelkich agresywnych zaczepek. Jej postawa jest tym bardziej imponująca, im więcej dowiadujemy się o historii rodziny Candice. Dziewczynka dzięki dwóm wydarzeniom – zadaniu domowemu „Moje życie jest alfabetem” i pojawieniu się w jej życiu niepospolitego chłopca Douglasa – postanawia pomóc swoim rodzicom rozprawić się z prześladującą ich przeszłością i przywrócić uśmiech na ich twarzach.

Nagrody

Berlinale 2020 – Wyróżnienie w sekcji Generation Kplus 

CinefestOZ 2019 – Nagroda w kategorii CinefestOZ Film Prize

Wątki z prelekcji

Na ratunek rodzinie

Czy nieszczęścia mogą scalić rodzinę? Jak dawać wsparcie cierpiącym? Jaką rolę w życiu odgrywa kreatywność? Czy pozytywne myślenie budzi pozytywne działanie?

Pojęcia kluczowe

rodzina, strata, optymizm, wyzwanie, wytrwałość, miłość, kreatywność

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;

  • wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera;

  • określa temat i główną myśl tekstu;

  • rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu;

  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia;

  • dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny);

  • uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;

  • tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie, życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, tekst o charakterze argumentacyjnym.