Opis filmu
Świat hitlerowskiego obozu koncentracyjnego ukazany z perspektywy więźnia – węgierskiego Żyda. Zaskakujący imperatyw moralny, który nim powoduje, jest okazją do ukazania niszczącej siły zła, ale również próbą ocalenia resztek człowieczeństwa podczas Zagłady.
Szaweł Auslander – członek żydowskiego oddziału Sonderkommando w Auschwitz postanawia pochować zamordowanego chłopca, którego uważa za swojego syna. Jednak nie ma tu miejsca na religijne obrzędy i humanitarne odruchy. Szaweł poszukuje mimo to sprzymierzeńców w osobach lekarza obozowego i rabina. Kamera, która mu towarzyszy wszędzie, chłodno rejestruje realia obozowego życia i reakcje wyzbytych uczuć ludzi. Poznajemy kolejne kręgi piekła Zagłady: śmierć w komorach gazowych, krematoriach, wszechobecny terror. Wiadomość o zbliżającej się likwidacji obozu i eksterminacji więźniów popycha ich do podjęcia desperackiej próby ucieczki z obozu. Szaweł zabiera ze sobą ciało „syna”.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Oscar 2016 ‒ Najlepszy film nieanglojęzyczny
Złoty Glob 2016 ‒ Najlepszy film zagraniczny
Festiwal Filmowy w Cannes 2017 ‒ Grand Prix
BAFTA 2019 – Najlepszy aktor drugoplanowy
Film jako kontekst
Film posłuży przy przy omawianiu opowiadań T. Borowskiego, ,,Medalionów” Z. Nałkowskiej (deprawacja ludzkiej psychiki, erozja wartości moralnych), ,,Antygony” Sofoklesa (motyw religijnych nakazów), zestawienie z innymi tekstami kultury, np. z filmami ,,Kornblumenblaum” L. Wosiewicza i ,,Pasażerką” A. Munka, malarstwem A. Wróblewskiego, wykorzystanie motywu buntu Syzyfa
Wątki z prelekcji
Jakie są sposoby prowadzenia narracji, usytuowanie kamery, kadrowanie, zasadność stosowania długich ujęć, operowanie światłem i ostrością? Czym był tzw. ,,odwrócony dekalog”? Czym można uzasadnić potrzebę sacrum w świecie profanum? Dlaczego potworne zło rodziło nieraz w ludziach specyficzne imperatywy moralne?
Pojęcia kluczowe
Holocaust, Sonderkommando, narracja, naturalizm, bunt
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- rozpoznaje obecne w utworach wartości uniwersalne i narodowe, określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości;
- doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego;
- odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu oraz rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja);
- rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji.