Superbrat

Film aktorski

reż. B. Larsen / Dania / 2009 / 89'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Treść filmu skupia się na trudnym zagadnieniu niepełnosprawności. Jest to niezwykła opowieść o relacjach między braćmi oraz o szukaniu drogi do akceptacji i wyrażenia siebie w relacjach z innymi.

Anton ma dziesięć lat i marzy o tym, by mieć „prawdziwego” starszego brata. Buller nie spełnia jego oczekiwań – cierpi na autyzm, jest zamknięty w sobie, nie imponuje Antonowi, a nawet nie broni go przed szkolnymi łobuzami. Chłopców wychowuje mama, więc Anton czuje się odpowiedzialny za nią i za Bullera. To zbyt wiele jak na dziesięciolatka. Nie jest to jednak sztampowe ujęcie zagadnienia niepełnosprawności. Temat autyzmu i „magicznego postrzegania świata” wpleciono w sieć powiązań międzyludzkich, co pozwala widzowi odbierać historie bohaterów wielowymiarowo.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Superbrat [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Superbrat [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Nagroda CIFEJ, Oulu International Children's Film Festival, Finlandia, 2010

Nagroda „Robert” 2010 przyznawana przez Duńską Akademię Filmową, w kategorii najlepszy film dla dzieci

Wątki z prelekcji

Pokonywanie barier

Co to jest autyzm? Czym jest wykluczenie? Kto stawia bariery między ludźmi „zdrowymi” a osobami z niepełnosprawnością? Jak walczyć z uprzedzeniami? Czym jest prawdziwa przyjaźń? Dlaczego przyjaźń wszystko pokona?

Pojęcia kluczowe

niepełnosprawność, akceptacja, różnice, bariery, przyjaźń