Opis filmu
Czy gra się, aby wygrać, czy gra się, tylko aby grać? Pewny siebie i uwielbiający rywalizację Solan nie ma wątpliwości – marzy o zwycięstwie w wielkim serowym wyścigu.
Zawadiacki Solan jest mistrzem w niejednej dyscyplinie. Łyżwiarstwo, skok wzwyż czy warcaby – zawsze jest najlepszy. Remis? Dla niego to słowo mogłoby nie istnieć. Liczy się tylko sukces, a on zawsze wygrywa. Pewien kolejnego zwycięstwa bez zastanowienia staje do wielkiego wyścigu z serem. Jeśli wygra, zyska kolejny mistrzowski tytuł, jeśli przegra, on i jego przyjaciele stracą dach nad głową. Na trasie czekają liczne niebezpieczeństwa. Przeciwnicy zastawiają pułapki (w końcu wszystkie chwyty dozwolone). Czy Solan i jego drużyna zwyciężą?
Materiały dydaktyczne
Nagrody
Warszawski Festiwal Filmowy 2016 – Najlepszy pełnometrażowy film dla dzieci – Nagroda Publiczności
Amanda 2016 – Najlepszy film dla dzieci – nominacja
Wątki z prelekcji
Dlaczego w tak dużym kraju mieszka tak mało ludzi? Niezwykła przyroda Norwegii. Sporty zimowe uprawiane w tym kraju.
Pojęcia kluczowe
Norwegia, kraje skandynawskie, monarchia, położenie geograficzne, fiordy, Oslo, sporty zimowe, kuchnia norweska
Powiązanie z podstawą programową
W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
-
umiejętność rozumienia odczuć zwierząt(...)
W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
-
świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości;
-
umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości;
-
potrzebę i umiejętność identyfikowania się z grupami społecznymi, które dziecko reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech.
Edukacja przyrodnicza
Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
-
chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu – miejscowości, regionie.
Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:
-
dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia;
Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:
-
określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
-
potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.