Solan i Ludwik – wielki wyścig z serem

online i w kinie

reż. Rasmus A. Sivertsen / Norwegia / 2015 / animowany/ 78'
Szkoła podstawowa 1-3

Opis filmu

Czy gra się, aby wygrać, czy gra się, tylko aby grać? Pewny siebie i uwielbiający rywalizację Solan nie ma wątpliwości – marzy o zwycięstwie w wielkim serowym wyścigu.

Zawadiacki Solan jest mistrzem w niejednej dyscyplinie. Łyżwiarstwo, skok wzwyż czy warcaby – zawsze jest najlepszy. Remis? Dla niego to słowo mogłoby nie istnieć. Liczy się tylko sukces, a on zawsze wygrywa. Pewien kolejnego zwycięstwa bez zastanowienia staje do wielkiego wyścigu z serem. Jeśli wygra, zyska kolejny mistrzowski tytuł, jeśli przegra, on i jego przyjaciele stracą dach nad głową. Na trasie czekają liczne niebezpieczeństwa. Przeciwnicy zastawiają pułapki (w końcu wszystkie chwyty dozwolone). Czy Solan i jego drużyna zwyciężą?

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Solan i Ludwik - wielki wyścig z serem [Analiza]
Szkoła podstawowa 1-3
Szkoła podstawowa 1-3
Solan i Ludwik - wielki wyścig z serem [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 1-3
Szkoła podstawowa 1-3

Film w ramach cyklu

Nagrody

Warszawski Festiwal Filmowy 2016 – Najlepszy pełnometrażowy film dla dzieci – Nagroda Publiczności

Amanda 2016 – Najlepszy film dla dzieci – nominacja

Wątki z prelekcji

Norwegia

Dlaczego w tak dużym kraju mieszka tak mało ludzi? Niezwykła przyroda Norwegii. Sporty zimowe uprawiane w tym kraju.

Pojęcia kluczowe

Norwegia, kraje skandynawskie, monarchia, położenie geograficzne, fiordy, Oslo, sporty zimowe, kuchnia norweska

Powiązanie z podstawą programową

W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga:

  • umiejętność rozumienia odczuć zwierząt(...)     

     W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga:

  • świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości;

  • umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości;

  • potrzebę i umiejętność identyfikowania się z grupami społecznymi, które dziecko reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech.     

     Edukacja przyrodnicza

Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:

  • chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu – miejscowości, regionie.     

Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:

  • dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia;

Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:

  • określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe.     

     W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga:

  • potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.