Slow West

Film aktorski

reż. J. Maclean / Nowa Zelandia, Wielka Brytania / 2015 / 84'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Siedemnastoletni szkocki szlachcic Jay Cavendish odbywa podróż z rodzinnego kraju w dzikie prerie Zachodu Ameryki w poszukiwaniu miłości swojego życia-pięknej Rose. Niespodziewanie towarzyszem podróży chłopaka zostaje najemnik Silas, który ma doprowadzić go do ukochanej.

Szkocki panicz przemierza rozległe prerie Dzikiego Zachodu w poszukiwaniu zaginionej miłości swojego życia – pięknej i odważnej Rose. Wkrótce okazuje się, że dziewczynę chce odnaleźć także grupa bezwzględnych łowców nagród. Młodemu chłopakowi, któremu od początku po piętach depczą bandyci, niespodziewanie z pomocą przychodzi wyjęty spod prawa tajemniczy wędrowiec Silas. Czy wspólnie uda im się uratować dziewczynę?

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Slow West [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Główna Nagroda Jury za najlepszy dramat zagraniczny Festiwal Sundance 2015

Film jako kontekst

Film posłuży, jako punkt wyjścia przy omawianiu tekstów literackich ukazujących motyw romantycznego kochanka i idealistycznej miłości, np. A. Mickiewicz „Dziady” cz. IV, J. Słowacki „Kordian” (fragmenty), B. Prus „Lalka”

Wątki z prelekcji

Kino gatunków

Jak funkcjonuje mit Dzikiego Zachodu i jego reinterpretacja? Czym charakteryzuje się klasyczny western? Jak stworzyć postmodernistyczny pastisz westernu? Co to jest slow life, slow cinema? Jak realizowany jest motyw poszukiwania tożsamości? Co to jest romantyczny idealizm? Jak rozpoznać ironię w filmie?

Pojęcia kluczowe

western, pastisz, demitologizacja, slow life, slow cinema

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • doskonali umiejętności retoryczne, w szczególności zasady tworzenia wypowiedzi spójnych, logicznych oraz stosowania kompozycji odpowiedniej dla danej formy gatunkowej;
  • określa motywy, symbole i środki filmowe;
  • określa problematykę utworu, dostrzega w tekstach parodię i trawestację, wskazuje ich wzorce tekstowe;
  • dostrzega funkcję elementów gatunkowych w tekstach kultury współczesnej.