Opis filmu
Niezwykły film o dorastaniu wpisany w wydarzenia II wojny światowej. Poważne sekrety dorosłych ścierają się z tajemnicami kilkunastoletnich dzieci, przed którymi ukrywana jest tragiczna prawda.
Akcja filmu rozgrywa się podczas II wojny światowej. Przyjaciele – Tuur i Lambert – nie rozumieją zachodzących wokół nich zmian. Maartje, nowopoznana dziewczynka, okazuje się być ukrywającą się Żydówką, rodzice Tuura sympatyzują z ruchem oporu, a ojciec Lamberta jest kolaborantem. Dzieci, przytłoczone ogromem odkrytych tajemnic, mogą liczyć tylko na jedno – przyjaźń. Wojna, dziewczyna, tajemnice… Czy przyjaźń między chłopcami przetrwa? Czy coś jest w stanie ich rozdzielić?
Materiały dydaktyczne
Nagrody
Castellinaria International Festival of Young Cinema 2014 – Złoty Zamek w kategorii najlepszy film
Chicago International Children's Film Festival 2014 – Nagroda w kategorii najlepszy film
Stony Brook Film Festival 2015 – Nagroda Publiczności
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2016 – Najlepszy film – nagroda jury twórców
Wątki z prelekcji
Czym jest przemoc? Dlaczego na świecie są wojny? Jak radzić sobie z zazdrością, gniewem i wykluczeniem? Czy wsparcie przyjaciół może być bronią przeciwko przemocy?
Pojęcia kluczowe
wojna, przemoc, poświęcenie, przyjaźń, współdziałanie, wsparcie
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;
- określa tematykę i problematykę utworu;
- nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst;
- określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi;
- rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu;
- dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny);
- uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens.