Lada dzień

online i w kinie

reż. H. Ramezan / Finlandia / 2020 / aktorski / 82'
Szkoła podstawowa 7-8

Opis filmu

Ramin ma 13 lat i ze swoją irańską rodziną mieszka w ośrodku dla uchodźców w Finlandii. Pewnego dnia bliscy Ramina dowiadują się o odmowie przyznania im azylu. Czy ten fakt może przeszkodzić całej rodzinie Mehdipour w pozytywnym przeżywaniu kolejnych dni i oczekiwaniu na pozytywną zmianę losu?

Kameralna historia o tym, że nawet w ciężkich czasach nie wolno tracić nadziei i warto myśleć pozytywnie. Pierwszy śnieg opowiada też o tym, że każda nowa przyjaźń wzmacnia i dodaje sił. Wiedzą o tym główny bohater Ramin i cała jego rodzina mieszkająca w ośrodku dla uchodźców w Finlandii. Nie poddają się smutkowi, mimo iż ostatni już raz mogą ubiegać się o wymarzony azyl w nowej ojczyźnie. Historia powstania tego debiutanckiego filmu fabularnego Hamy’ego Ramezana oparta jest na wątkach z dzieciństwa reżysera, którego rodzina trzydzieści lat temu uciekła z Iranu do Finlandii w obawie przed wojną z Irakiem.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Lada Dzień [Analiza]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8
Lada dzień [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2021 – sekcja „Generation 14plus – Best Feature Film” – nominacja do nagrody Kryształowego Niedźwiedzia dla reżysera Hamy’ego Ramezana

Jussi Awards 2021 (nagrody fińskiego przemysłu filmowego): nominacje w kategoriach: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza rola pierwszoplanowa, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk

Film jako kontekst

Podczas omawiania na zajęciach z wychowawcą tematów związanych z wychowaniem obywatelskim

Wątki z prelekcji

Wrażliwość społeczna

Co to jest społeczeństwo? Co to znaczy „być wrażliwym społecznie”? Co to jest globalny kryzys uchodźczy?

Pojęcia kluczowe

społeczeństwo, wrażliwość społeczna, empatia, nierówność społeczna, imigranci, emigranci, uchodźcy, azylanci

Powiązanie z podstawą programową

Wiedza o społeczeństwie 

III. Rozumienie siebie oraz rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:

3. wyjaśnia związek między godnością a prawami, które mu przysługują.

 

XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:

5. formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata;

6.  rozważa propozycje działań w kierunku poprawy warunków życia innych ludzi na świecie.