Opis filmu
Ramin ma 13 lat i ze swoją irańską rodziną mieszka w ośrodku dla uchodźców w Finlandii. Pewnego dnia bliscy Ramina dowiadują się o odmowie przyznania im azylu. Czy ten fakt może przeszkodzić całej rodzinie Mehdipour w pozytywnym przeżywaniu kolejnych dni i oczekiwaniu na pozytywną zmianę losu?
Kameralna historia o tym, że nawet w ciężkich czasach nie wolno tracić nadziei i warto myśleć pozytywnie. Pierwszy śnieg opowiada też o tym, że każda nowa przyjaźń wzmacnia i dodaje sił. Wiedzą o tym główny bohater Ramin i cała jego rodzina mieszkająca w ośrodku dla uchodźców w Finlandii. Nie poddają się smutkowi, mimo iż ostatni już raz mogą ubiegać się o wymarzony azyl w nowej ojczyźnie. Historia powstania tego debiutanckiego filmu fabularnego Hamy’ego Ramezana oparta jest na wątkach z dzieciństwa reżysera, którego rodzina trzydzieści lat temu uciekła z Iranu do Finlandii w obawie przed wojną z Irakiem.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2021 – sekcja „Generation 14plus – Best Feature Film” – nominacja do nagrody Kryształowego Niedźwiedzia dla reżysera Hamy’ego Ramezana
Jussi Awards 2021 (nagrody fińskiego przemysłu filmowego): nominacje w kategoriach: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza rola pierwszoplanowa, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk
Film jako kontekst
Podczas omawiania na zajęciach z wychowawcą tematów związanych z wychowaniem obywatelskim
Wątki z prelekcji
Co to jest strach? Co to znaczy bać się o siebie i bliskich? W jakich sytuacjach możemy odczuwać poczucie zagrożenia? Jaką wartością dla Ciebie jest przyjaźń?
Pojęcia kluczowe
strach o siebie i bliskich, poczucie zagrożenia, przyjaźń, ulotność chwili, nadzieja
Powiązanie z podstawą programową
Wiedza o społeczeństwie
III. Rozumienie siebie oraz rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
3. wyjaśnia związek między godnością a prawami, które mu przysługują.
XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:
5. formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata;
6. rozważa propozycje działań w kierunku poprawy warunków życia innych ludzi na świecie.