Opis filmu
Film jest opowieścią o Oskarze Dawickim, artyście współczesnym uprawiającym sztukę performance’u. Dawicki poszukuje inspiracji twórczych wokół siebie, odwołuje się do tradycji działania oraz balansuje pomiędzy życiem a śmiercią.
"Performer" to film o artyście i sztuce. Dawicki tworzy ją, angażując siebie, wystawiając na próbę, pokazując się publiczności, od której wymaga zespolenia się z jego działaniami, które są trudne w odbiorze i wymagają często odautorskiego komentarza. Igranie ze śmiercią jest wyzwaniem, które pozwala na realizację spójną z ideą jego mentora, Zbigniewa Warpechowskiego, którego działania także zostaną zaprezentowane w filmie. Dla Dawickiego nie komercja a czysta sztuka pełni rolę nadrzędną.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
2015 - Berlinale, nagroda Specjalna - Nagroda Think: Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda
2015 - Złote Lwy - Złoty Pazur - Konkurs Inne Spojrzenie - Udział w konkursie: Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda (nominacja)
2015 - Nowe Horyzonty, Międzynarodowy Konkurs Filmów o Sztuce - udział w konkursie: Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda (nominacja)
Film jako kontekst
Film posłuży przy realizacji tematów związanych z działaniami artystycznymi wyłamującymi się spod tradycyjnego pojęcia sztuki i typowego rozumienia roli artysty; będzie także inspiracją do zaplanowania, wykonania i udokumentowania działania o charakterze performatywnym.
Wątki z prelekcji
Dlaczego performance wymyka się tradycyjnym definicjom sztuki? Jaka idea przyświeca działaniom performatywnym? Na czym polega znaczenie twórczości Zbigniewa Warpechowskiego dla polskiego performance’u? Jakimi środkami wypowiedzi posługuje się współczesna sztuka: akcjonizm, happening i environment?
Pojęcia kluczowe
performans, performance, sztuki performatywne, działanie artystyczne, Oskar Dawicki, Zbigniew Warpechowski, akcjonizm, happening, environment
Powiązanie z podstawą programową
PLASTYKA:
Uczeń:
- rozróżnia poszczególne dyscypliny sztuki, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej, które wymykają się tradycyjnej klasyfikacji (w tym: akcjonizm (…));
- rozumie, że sztuka powstaje w kontekście innych dziedzin kultury, a także historii, filozofii, religii;
- przybliża twórczość artystów różnych dziedzin sztuki, w szczególności plastycznych;
- interpretuje i odczytuje wybrane dzieła sztuki w kontekście epoki;
- charakteryzuje kierunki działań wybranych współczesnych awangard i ich twórców;
- podejmuje działania twórcze w oparciu o środki wyrazu charakterystyczne dla wybranych form wypowiedzi sztuki II poł. XX wieku;
- z wykorzystaniem prostych narzędzi rejestrujących samodzielnie wykonuje kilkunastosekundowy film, prezentację lub cykl fotografii na zadany lub wybrany temat.