Operacja hip-hop

online i w kinie

reż. B. Evans / Nowa Zelandia / 2014 / dokument/ 93'
Szkoła podstawowa 7-8

Opis filmu

Na małej nowozelandzkiej wyspie działa niezwykła grupa taneczna. „Hip Hop-eration Crew” to zespół seniorów po osiemdziesiątce, marzących aby wystąpić na międzynarodowych mistrzostwach hiphopowych w Las Vegas. Żeby tego dokonać, czeka ich długa droga.

Na małej nowozelandzkiej wyspie działa niezwykła grupa taneczna. „Hip Hop-eration Crew” to zespół seniorów po osiemdziesiątce, którzy, nie przejmując się wiekiem i stereotypami dotyczącymi starszych, zamiast szydełkować czy grać w karty, wytrwale ćwiczą taniec w stylu hip-hop. Dokument opowiada o przygotowaniach zespołu do uczestnictwa w międzynarodowym turnieju tanecznym w Las Vegas, a przy okazji rysuje portrety nietuzinkowych członków „ekipy”, którzy opowiadają nie tylko o tańcu, ale również o swoim życiu, miłości, historii, rodzinie oraz starości, która jest udziałem nawet tych „młodych duchem”.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Operacja hip-hop [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8
Operacja hip-hop [Analiza]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8

Nagrody

New Zealand Screen Award 2014 ‒ Nagroda za najlepszą reżyserię i najlepszy dokument 

Santa Barbara International Film Festival 2015 ‒ Nagroda Publiczności  

Film jako kontekst

przy omawianiu opowiadania Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze” ‒ starość, przemijanie, uniwersalne wartości humanistyczne (droga do szczęścia, poszukiwanie własnej drogi)

Wątki z prelekcji

Przełamywanie stereotypów

Jakie stereotypy dotyczące starości funkcjonują wśród ludzi? Co to jest ageizm? Dlaczego we współczesnym świecie dyskryminuje się ludzi ze względu na wiek? W jaki sposób z tym walczyć? Jak budować dialog międzypokoleniowy? Uniwersalność sztuki ‒ czy sztuka ma wiek?

Pojęcia kluczowe

stereotypy, przełamywanie barier, ageizm

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • świadomie i z uwagą odbiera filmy, koncerty, spektakle, programy radiowe i telewizyjne, zwłaszcza adresowane do dzieci i młodzieży.

ETYKA

Uczeń:

  • wie, że w szczególny sposób należy okazywać szacunek i wyrozumiałość osobom starszym (seniorom), słabszym, potrzebującym pomocy;
  • podaje przykłady ludzkich wytworów materialnych i niematerialnych oraz rozważa ich znaczenie w kontekście pytania o dobre życie.

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak należy zachować się w sytuacjach związanych z aktywnością taneczną;
  • opisuje jakie znaczenie ma aktywność fizyczna dla zdrowia.