Opis filmu
Szkoła z internatem dla chłopców to miejsce, które od zawsze rządzi się własnymi prawami. Zbyt chłopięcy, niezbyt męski i nieprawdopodobnie inteligentny Anderson, szybko uczy się tu sztuki przetrwania i reakcji na młodzieńcze emocje.
Historia znana od lat. Troje głównych bohaterów: On-Ona-On. Sięgający do klasyki literatury francuskiej i adaptujący na nowo historię Cyrano de Bergeraca, debiutujący Toby MacDonald, stawia swoim bohaterom wyzwanie miłosne. Akcję przenosi w lata 80. XX wieku do konserwatywnej szkoły z internatem dla chłopców, łącząc interesującą fabułę z typowo brytyjskim dowcipem. Budowanie relacji pomiędzy rówieśnikami, nauczycielami i uczniami i, co najważniejsze, parą głównych bohaterów, stanowi fascynujący szkielet tego obrazu.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Chicago International Children's Film Festival ‒ Children's Jury Award
São Paulo International Film Festival ‒ Youth Award
Film jako kontekst
przy omawianiu „Stowarzyszenia Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum (prawo do marzeń, sekrety; inicjacja), wybranych powieści współczesnych autorów podejmujących tematykę dojrzewania (Barbary Kosmowskiej „Pozłacana rybka”), poezji o tematyce miłosnej, a także miłosnej historii autorstwa Williama Szekspira („Romeo i Julia”)
Wątki z prelekcji
Jak buduje się relacje w oparciu o mocno przestarzałe, konserwatywne zasady szkoły z internatem dla chłopców? Czym jest pierwsza miłość? Jak to jest być romantykiem w mało romantycznym otoczeniu? Co jest walorem, a co wadą głównych bohaterów? Kiedy mówimy o nierówności społecznej? Co to są stereotypy? Dlaczego nie powinno się zbyt łatwo oceniać innych?
Pojęcia kluczowe
miłość, relacje, grupa rówieśnicza, zasady, etyka, wrażliwość, konserwatyzm, poetycka dusza, emocje, osiąganie celu, komizm, poezja miłosna, adaptacja
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
- określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury;
- znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych;
- zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
- rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określa ich funkcję;
- rozpoznaje manipulację językową i przeciwstawia jej zasady etyki wypowiedzi;
- rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
- rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.