Nowy

tylko w kinie

reż. R. Rosenberg / Francja / 2015 / aktorski/ 81'
Szkoła podstawowa 7-8

Opis filmu

Benoit, nowy uczeń w szkole, chce zdobyć przyjaciół. Niestety już na początku staje się obiektem kpin kolegów. Chcąc odmienić swoją sytuację, organizuje przyjęcie, na którym pojawia się tylko trójka uczniów. Podobnie jak on, niespecjalnie popularnych.

Pierwszy tydzień w nowej szkole dla Benoita jest niespecjalnie udany. Nie tylko nie zdobywa nowych kolegów, ale również naraża się na kpiny i wykluczenie ze strony popularnego Charlesa i jego bandy. Na szczęście jest jeszcze Johanna, trochę zagubiona dziewczyna ze Szwecji, która staje się pierwszą miłością chłopaka. Niestety również ona z czasem woli towarzystwo Charlesa. Za namową wujka Benoit postanawia zdobyć przyjaciół i odzyskać Johannę. Pod nieobecność rodziców organizuje przyjęcie, na którym pojawia się tylko trójka uczniów, podobnie jak Benoit, wykluczona przez lubianych i popularnych.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Nowy [Analiza]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8
Nowy [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmów Frankofońskich w Namurze 2015 ‒ Nagroda Publiczności

Film jako kontekst

przy omawianiu „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego ‒ dojrzewanie, relacje społeczne

Wątki z prelekcji

Akceptacja

Jak zyskać akceptację w nowym środowisku? Co oznacza odwaga bycia sobą? Jakie role społeczne można wyróżnić? Jak nauczyć się akceptować inność? Czym jest bullying i jak sobie z nim radzić? Co oznacza pojęcie teen movies?

Pojęcia kluczowe

akceptacja, bullying, dojrzewanie, wykluczenie, przyjaźń

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • świadomie i z uwagą odbiera filmy, koncerty, spektakle, programy radiowe i telewizyjne, zwłaszcza adresowane do dzieci i młodzieży.

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

Uczeń:

  • uzasadnia, że konflikt w grupie może wynikać z różnych przyczyn (sprzeczne interesy, inne cele); przedstawia sposoby rozwiązywania konfliktów oraz analizuje ich zalety i wady.

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE

Uczeń:

  • rozumie, jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym; 
  • potrafi przedstawić istotę: koleżeństwa i przyjaźni, sympatii młodzieńczych, pierwszych fascynacji, zakochania, miłości; 
  • zwraca uwagę na potrzebę i wartość wzajemnego szacunku, udzielania pomocy, empatii i współpracy;
  • radzi sobie w sytuacji konfliktu, presji grupy, stresu.