Niezwykłe lato z Tess

online i w kinie

reż. S. Wouterlood / Holandia, Niemcy / 2019 / aktorski/ 82'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

10-letni Sam spędza z rodziną wakacje nad morzem. Wkrótce poznaje nieco ekscentryczną Tess. Spotkanie to okaże się źródłem nie tylko letnich przygód, ale i refleksji o tym, co w życiu najważniejsze.

Strach przed samotnością (jest najmłodszy w rodzinie) popycha głównego bohatera filmu do dosyć nietypowego treningu – treningu samotności. Misterny plan Sama (harmonogram samotnie spędzonych godzin) nie powiedzie się jednak i to z kilku powodów. Przede wszystkim spotka Tess, dosyć tajemniczą i jednocześnie porywającą rówieśniczkę. Po drugie, poznając Tess, zacznie inaczej spoglądać na swoją rodzinę. I jeszcze nowe zrozumienie samotności wejdzie bocznymi drzwiami, znienacka, ale na tyle skutecznie, że Sam, w imię nowego treningu, powiedzmy, niesamotności, zaryzykuje przyjaźń z Tess.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Niezwykłe lato z Tess [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Niezwykłe lato z Tess [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Niezwykłe lato z Tess [Karta Pracy]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film dla dzieci – Nagroda Edukatorów Filmowych

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film – Wyróżnienie Jury Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych

Berlin International Film Festival 2019 – Najlepszy film fabularny

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2019 – Najlepszy film – Wyróżnienie Jury Dziennikarzy

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2019 – Najlepszy film – Nagroda Jury Twórców

Wątki z prelekcji

Narracja filmowa

Czyimi oczami oglądamy świat filmowy? Bohatera (a jeżeli już – to którego?) czy narratora? Jak konstruuje się fabułę filmu? Jakie istnieją różne sposoby snucia opowieści filmowej?

Pojęcia kluczowe

narracja filmowa, narracja epicka, narracja subiektywna i obiektywna, chronologia, retrospektywa , fabuła

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz wskazuje ich funkcje w utworze; 
  • rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
  • wyodrębnia elementy składające się na spektakl teatralny (gra aktorska, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty, muzyka);
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska, muzyka);
  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego).