Opis filmu
Fabularny debiut młodego greckiego reżysera, opowiadający o dziwnej epidemii i wchodzący do kin w czasie światowej pandemii, to międzynarodowa koprodukcja filmowa powstała przy współudziale polskich partnerów.
Współczesna i jednocześnie umieszczona poza czasem opowieść, która przenosi nas do Aten, gdzie panuje epidemia amnezji. Główny bohater, Aris, ma numer 14842 w szpitalnym oddziale dla osób z zaburzeniami pamięci. Pewnego dnia wyszedł z domu, wsiadł do autobusu i na pętli nie wiedział już, kim jest, gdzie mieszka, co przeżył. Takim jak on daje się szansę – mogą stworzyć sobie nową tożsamość i nowe wspomnienia. Pokazywana na festiwalu w Wenecji „Niepamięć” łączy w sobie absurdalny humor rodem z filmów Yorgosa Lanthimosa („Zabicie świętego jelenia”, „Faworyta”) i melancholię znaną z dzieł Charliego Kaufmana („Być jak John Malkovich”, „Anomalisa”), a gdzieś w tle pobrzmiewa głos z orwellowskiego Wielkiego Brata.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
FF Chicago 2020 – nagroda za najlepszy scenariusz
FF Denver 2020 – nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego
FF Les Arcs European 2020 – Nagroda Młodego Jury
IFF Ljubljana 2020 – najlepszy film
FF 2020 Thessaloniki – najlepszy aktor (Aris Servetalis)
Film jako kontekst
podczas omawiania powieści/fragmentów powieści „1984” George’a Orwella
Wątki z prelekcji
Czym charakteryzują się narracje filmów o antyutopii? Jakie są przyczyny popularności motywu antyutopii we współczesnym kinie? Czym charakteryzuje się tzw. grecka Nowa Fala w kinie?
Pojęcia kluczowe
antyutopia, pandemia, amnezja, samotność
Powiązanie z podstawą programową
Język polski
I Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
7. Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
8. Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
10. Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
11. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).
III Tworzenie wypowiedzi.
1. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
2. Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
3. Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.