Opis filmu
„Najlepszy” - opowieść inspirowana autentyczną historią Jerzego Górskiego, triathlonisty, zwycięzcy prestiżowych zawodów Double Ironman.
Nie jest to film biograficzny w ścisłym tego słowa znaczeniu. Celem twórców nie było tu raczej przedstawienie postaci wybitnego sportowca, ale ukazanie potężnej siły tkwiącej w – zdawałoby się – nawet całkowicie przegranym, skończonym człowieku. Granego przez Jakuba Gierszała bohatera poznajemy jako zbuntowanego nastolatka kontestującego beznadziejną rzeczywistość lat 70. z charakterystyczną dla wieku beztroską. Eksperymenty z narkotykami dość szybko prowadzą do uzależnienia i Jurka, i jego dziewczyny, i przyjaciół. Wielu z nich przegra z nałogiem, lecz Jurek znajdzie w sobie siłę nie tylko na to, by wyjść z uzależnienia, ale i by osiągnąć prawdziwy sukces. Historia wygranej bohatera z samym sobą wydaje się nieprawdopodobna. Uwiarygadnia ją sam Jerzy Górski, zwycięzca morderczych zawodów triathlonowych w 1990 roku.
Materiały dydaktyczne
Nagrody
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Gdyni 2017 – Nagroda za scenografię, Nagroda za debiut aktorski (Kamila Kamińska)
Tofifest 2017 – „Złoty Anioł”
Tofifest 2017 – Nagroda Publiczności
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017 – Nagroda Publiczności
Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce 2017 – Nagroda Publiczności
Festiwal Kino Polska w Paryżu 2017 – Nagroda Publiczności
Film jako kontekst
przy omawianiu utworów literackich poruszających problematykę buntu, walki człowieka z własnymi słabościami
Wątki z prelekcji
Jak rozpoznać uzależnienie? Jakie znamy typy uzależnień? Czy bunt powinien być konstruktywny? Co to jest Monar? Kim był Marek Kotański?
Pojęcia kluczowe
uzależnienie, bunt, pokonywanie słabości, pokora, sukces
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Kształcenie literackie i kulturowe:
- kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
- kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich;
- budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka;
- kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność)