Na linii wzroku

tylko w kinie

reż. J. Dollhopf / Niemcy / 2016 / aktorski/ 98'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Michi ma 11 lat i mieszka w domu dziecka, gdzie na co dzień zmaga się z docinkami ze strony kolegów. Pewnego dnia natrafia na list matki, którego adresatem jest jego ojciec. Listu nigdy nie wysłała, więc Michi postanawia odnaleźć nieznanego mu tatę.

Akcja filmu rozgrywa się w świecie współczesnym. Widz obserwuje losy dwóch bohaterów. Tom, z powodu problemów z hormonem wzrostu, doświadcza nadopiekuńczości ze strony przyjaciół. Drugi bohater, z powodu śmierci mamy, zostaje umieszczony w domu dziecka, gdzie nie funkcjonują żadne reguły, a powodem wyśmiania może być każdy rodzaj inności. W takim świecie, nikt inny poza państwowymi służbami, nie chce się zaopiekować Michim. Losy bohaterów łączą się przez przypadek, gdy Tom okazuje się być nieznanym dotąd ojcem Michiego. Chłopiec ma do wyboru – albo pozostać w domu dziecka, albo spróbować znaleźć wspólny język z ojcem, który nie przypomina herosa z kreskówek. Okazuje się , że wsparcie i otwartość pozwalają zbudować poczucie bezpieczeństwa. „Na linii wzroku” to także wspaniała opowieść o tym, jak rozpoczynać wszystko od nowa.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Na linii wzroku [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Na linii wzroku [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Festiwal Ale Kino! 2016 – Złote Koziołki – nominacja w kategorii najlepszy film pełnometrażowy

Minsk International Film Festival 2016 – Nagroda Specjalna Jury

Valladolid International Film Festival 2016 – Nagroda Jury Młodzieżowego

Children's Film Society Bangladesh 2017 – Nagroda dla najlepszego filmu pełnometrażowego

 

Wątki z prelekcji

Relacje z rodzicami

W jakich sytuacjach odkrywa się prawdę o sobie? Czy warto podejmować wyzwania? Jak zaakceptować niewygodną prawdę? Jak nauczyć się szacunku względem siebie nawzajem? Czy można zacząć wszystko od początku?

Pojęcia kluczowe

rodzina, szacunek, wykluczenie, stereotypy, wytrwałość, akceptacja

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny);
  • określa temat i główną myśl tekstu;
  • uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
  • dokonuje selekcji informacji;
  • doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;
  • rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji.