Mustang

tylko w kinie

reż. D. G. Ergüven / Francja, Niemcy, Turcja, Katar / 2015 / aktorski/ 97'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Pięć nieokiełznanych dziewczyn, pięć żywiołów i jedno silne pragnienie – wolności. Jednak w świecie, w którym ciągle pokutuje przeświadczenie, że kobieta powinna „znać swoje miejsce”, bohaterki będą musiały zaryzykować wszystko, aby żyć po swojemu.

Wczesne lato w nadmorskim miasteczku kilkaset kilometrów od Stambułu. Lele i jej cztery siostry wracają ze szkoły, spontanicznie świętując koniec roku z kolegami z klasy. Dla okolicznych mieszkańców ich zabawa okazuje się być jednak zbyt frywolna. Wybucha lokalny skandal, który ma nieoczekiwane konsekwencje. Dom dziewczynek z dnia na dzień zamienia się w więzienie, a rodzina postanawia jak najszybciej „pozbyć się problemu” i wydać je za mąż – decydując o wyborze narzeczonych bez ich wiedzy. Siostry postanawiają jednak za wszelka cenę znaleźć sposób, by pokonać ograniczenia i móc żyć po swojemu.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Mustang [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2015 – nagroda dla najlepszego filmu europejskiego

Europejska Nagroda Filmowa 2015 – Odkrycie Roku

Cezar 2016 – najlepsza muzyka, debiut, montaż i scenariusz oryginalny

Nagroda Goya 2016 – najlepszy film europejski

Film jako kontekst

przy omawianiu tekstów publicystycznych z okresu pozytywizmu, dotyczących emancypacji kobiet

Wątki z prelekcji

Kobiety w kraju islamu

Co to znaczy być kobietą we współczesnej Turcji? Jak kształtowały (kształtują się) prawa kobiet na świecie? Jaka jest społeczna i kulturowa sytuacja kobiet w społeczeństwach muzułmańskich? Czy kobiety w krajach muzułmańskich mają prawo głosu? Czy edukacja kobiet może być drogą do odzyskania wolności? Jak w różnych tekstach kultury ukazywana jest rzeczywistość prowincji a mit wielkiego miasta?

Pojęcia kluczowe

emancypacja, równouprawnienie, prawa kobiet, islam, dojrzewanie, wolność

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI:

  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
  • wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
  • kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
  • kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE:

  • wyjaśnianie specyfiki praw i wolności człowieka oraz podstawowych mechanizmów ich ochrony;
  • rozpoznawanie przypadków łamania praw człowieka.