Opis filmu
Dwunastoletnia Laura, wychowywana wśród artystów cyrkowych, od zawsze w trasie koncertowej ze swoim tatą Billem, potajemnie marzy o innym, mniej szalonym życiu. W szkole dziewczynki pojawia się nowa nauczycielka, która dostrzega w Laurze potencjał i mocno wierzy w jej talent do nauki. Czy to oznacza zmiany? I co na to tata Laury?
Bohaterka filmu, w przeciwieństwie do swojego taty – wiecznego artysty (jest klaunem w cyrku) i obieżyświata, odkrywa w sobie pasję do nauki i od tej chwili ma jedno pragnienie: dostać się do prywatnej szkoły. W tej decyzji wspiera ją nowa nauczycielka, która mocno w nią wierzy i pomaga Laurze podczas egzaminów wstępnych. Jednak tata dziewczynki nie do końca rozumie, dlaczego jego dziecko tak bardzo różni się od niego samego i nie chce podążać tą samą drogą życiową co on. Takie konflikty zdarzają się, kiedy rodzice czy opiekunowie mają dla swoich dzieci zupełnie inne pomysły na życie... A przecież wszyscy różnimy się od siebie!
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Film jako kontekst
Podczas omawiania utworów podejmujących tematykę dojrzewania: Barbara Kosmowska Pozłacana rybka, Nancy H. Kleinbaum Stowarzyszenie Umarłych Poetów
Wątki z prelekcji
Co to jest społeczeństwo i jednostka społeczna? Co oznacza postawa społeczna? Jak się budzi tożsamość społeczna? Jak osiągnąć dojrzałość społeczną?
Pojęcia kluczowe
jednostka społeczna, społeczeństwo, postawa społeczna, tożsamość społeczna, negocjacje, dojrzałość społeczna
Powiązanie z podstawą programową
Język polski
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
3. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
4. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowanie się tymi wartościami.
II. Kształcenie językowe.
2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz form odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
III. Tworzenie wypowiedzi.
4. Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych, rozpoznawanie języka jako działania (akt mowy).
5. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.