Miss Impossible

tylko w kinie

reż. E. Deleuze / Francja / 2016 / aktorski/ 90'
Szkoła podstawowa 7-8

Opis filmu

Dla Aurory nowy rok szkolny nie zapowiada się za dobrze. Starsza siostra ma chłopaka, młodsza świetnie się uczy, a ona musi powtarzać klasę. Do tego rodzice zaczynają przebąkiwać o szkole z internatem. Jak sobie poradzić z tym wszystkim?

Nastoletnia Aurora nie czuje się wyjątkowa. Nowy rok szkolny rozpoczyna od powtarzania klasy, a jej rodzice chcą ją wysłać do szkoły z internatem. Pedagodzy oczekują niemożliwego, nawet sympatyczny nowy nauczyciel francuskiego każe czytać jakąś „starą książkę”. Koledzy z zespołu twierdzą, że jest nudna i musi zmienić „image”. Wszystkim się wydaje, że doskonale wiedzą, co powinna robić i myśleć Aurora. Tylko ona sama ma z tym problem. Nie jest tak dojrzała, jak jej starsza siostra, ani tak mądra jak młodsza. Wydaje się, że nikt jej nie rozumie, może poza babcią, która widzi wyjątkowość bohaterki i motywuje ją do dalszych działań.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Miss Impossible [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8
Miss Impossible [Analiza]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Berlinale 2016 - Wyróżnienie w sekcji Generation Kplus 

Film jako kontekst

przydatne przy omawianiu współczesnych młodzieżowych powieści obyczajowych, w których główną bohaterką jest dziewczynka

Wątki z prelekcji

Jak być sobą?

Jak budować akceptację siebie? Jak sobie radzić z oczekiwaniami innych wobec nas? Czy przeciętność to coś złego? Jakie są źródła konfliktów w rodzinie? Jak doprowadzić do dialogu w rodzinie? Dobry nauczyciel, czyli kto?

Pojęcia kluczowe

tożsamość, rodzina, relacje rodzice ‒ dzieci, wyrażanie emocji, relacja uczeń ‒ nauczyciel

Powiązanie z podstawą programową

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE

Uczeń:

  • zauważa i docenia formacyjną rolę rodziny: w zakresie przekazywania wiedzy (o życiu, człowieku, świecie, relacjach międzyludzkich), kształtowania postaw, ćwiczenia umiejętności, tworzenia hierarchii wartości, uczenia norm i zgodnych z nimi zachowań;
  • kształtuje i wyraża postawy asertywne, gdy nie może lub nie powinien czegoś wykonać, stara się odmawiać tak, by nie ranić drugiego;

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

Uczeń:

  • rozpoznaje własne potrzeby i potrzeby innych.

ETYKA

Uczeń:

  • wyjaśnia, co to znaczy, że rodzina jest dobrem wspólnym;
  • podaje przykłady działań będących realizacją dobra wspólnego rodziny;
  • wyjaśnia, co to znaczy być osobą;
  • objaśnia pojęcie godności człowieka.