Marona – psia opowieść

online i w kinie

reż. A. Damian / Francja, Rumunia / 2019 / animowany / 92'
Szkoła podstawowa 7-8

Opis filmu

Suczka Marona nie ma wielu pragnień, chce opiekować się swoim człowiekiem oraz znaleźć szczęście i kochający dom. Życie rzadko bywa jednak bajką, zwłaszcza gdy jest się tylko psem.

Bohaterka animacji nazywana jest przez swoich kolejnych właścicieli wieloma imionami: Dziewiątką, Aną, Sarą, Maroną. Suczka snuje w filmie opowieść o swoim, nomen omen, pieskim żywocie, wypełnionym troskami, obawami, poszukiwaniem miłości i rzadkimi momentami szczęścia. W historii Marony przewijają się jej kolejni właściciele: akrobata Manole, robotnik budowlany Istvan i jego rozkapryszona żona, rodzina małej dziewczynki Solange. Marona niczego tak nie pragnie w życiu, jak tylko opiekować się swoimi „ludźmi” oraz być szczęśliwa. Okazuje się jednak, że z pozoru proste pragnienia nie są tak łatwe do zrealizowania.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Marona – psia opowieść [Analiza]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8
Marona – psia opowieść [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8

Nagrody

Europejska Nagroda Filmowa 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy długometrażowy film animowany (Anca Damian)

European Fantastic Film Festival, Strasbourg 2019 ‒ Najlepszy film animowany

International Film Festival, Gijón 2019 – Najlepszy film długometrażowy

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2019 – Kwiat Paproci – Nagroda Jury Konkursu Filmowych Odkryć

Film jako kontekst

przy podejmowaniu rozważań nad kondycją człowieka i naturą człowieka (Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę”)

Wątki z prelekcji

Nasze pieskie życie

Jak można opowiadać o życiu? Jak dbać o relacje międzyludzkie? Czym jest szczęście? Co określa stosunek człowieka do zwierząt? Dlaczego psy nazywa się najlepszymi przyjaciółmi człowieka? Jak opowiadać za pomocą formy plastycznej? Jak plastycznie oddać charakter postaci?

Pojęcia kluczowe

życie, relacje, stosunek do zwierząt, filozofia, sztuka

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych.

PLASTYKA

Uczeń:

  • podejmuje próby integracji sztuk, tworząc zespołowo teatr plastyczny (animacja form plastycznych w przestrzeni plus światło i dźwięk) oraz realizując inne rodzaje kreacji z pogranicza plastyki i pokrewnych dziedzin jak pantomima, taniec, film animowany.

Tagi

dramat