Mamo, kocham cię

Film aktorski

reż. J. Nords / Łotwa / 2013 / 82'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Dwunastoletni bohater próbuje uchodzić w oczach matki za miłego, ułożonego chłopca. Jednocześnie bez jej wiedzy wkracza w struktury młodocianego gangu. Bohater próbuje znaleźć dla siebie miejsce w świecie pełnym kłamstw i niedomówień.

Dwunastoletni Raimonds mieszka w Rydze razem z matką. Kobieta jest ginekologiem, bardzo dużo pracuje i mało czasu poświęca synowi. Brak ojca i ciągłą nieobecność matki chłopiec wypełnia, włócząc się po mieście ze swoim najlepszym kumplem Peterisem. Raimonds, próbując zatuszować złe wiadomości ze szkoły, wpada w spiralę kłamstw, którą trudno będzie zatrzymać. Chłopiec próbuje uchodzić w oczach matki za miłego i ułożonego, jednocześnie, wchodząc w niebezpieczne środowisko, naraża się na niebezpieczeństwo. Sytuacja wymyka się spod kontroli. Inteligentna opowieść o uzdrawiającej mocy prawdy.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Mamo, kocham cię [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Mamo, kocham cię [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Nagrody

Berlinale 2013 – Kryształowy Niedźwiedź - Nagroda Międzynarodowego Jury Generacji Kplus

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2015 – Złoty Kwiat Paproci

Wątki z prelekcji

Prawda i kłamstwo

Dlaczego kłamiemy? Czy warto zawsze mówić prawdę? Dlaczego mówimy, że „kłamstwo ma krótkie nogi”?

Pojęcia kluczowe

prawda, kłamstwo, odpowiedzialność, decyzje i konsekwencje

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu;
  • dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny);
  • uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
  • tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie, życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, tekst o charakterze argumentacyjnym;
  • doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji.