Opis filmu
Poruszająca historia dziesięcioletniego chłopca, który uczynił wiele, by móc chodzić do szkoły. Nie miał rodziców, mieszkał w sierocińcu i był zmuszany do pracy w fabryce. Film pokazuje świat i sytuację dzieci w Holandii początku XX wieku, tak odmienne od współczesnych. Pomimo poważnej tematyki film pełen jest humoru i optymizmu.
Wim, główny bohater, jest przekonany, że dzięki nauce może zostać kimkolwiek zechce. Wytrwale dąży do spełnienia swoich planów. Wykorzystuje wszelką sposobność, by nauczyć się czytać i pisać. Przeżywa mnóstwo przygód wraz z sympatyczną małpką, przez którą wpada również w tarapaty. Zaprzyjaźnia się z dwojgiem rodzeństwa mieszkającymi na farmie. I dzięki sile tej przyjaźni Wim pokonuje przeciwności losu. Oglądając film, kibicujemy bohaterowi w jego dążeniu do celu, podziwiamy jego determinację i pewność, że kiedyś wszystko mu się uda.
Materiały dydaktyczne
Wątki z prelekcji
Czy jesteśmy sami na świecie? Co daje nam wiedza? Kim będę, kiedy dorosnę? Jak do tego dążyć?
Pojęcia kluczowe
przyjaźń, nauka, wiedza, determinacja
Powiązanie z podstawą programową
Uczeń:
Edukacja polonistyczna
-
formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych;
-
wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami;
-
eksperymentuje, przekształca tekst, układa opowiadania twórcze, np. dalsze losy bohatera.
Edukacja społeczna
-
przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.