Mała Mama

online i w kinie

reż. C. Sciamma / Francja / 2021 / aktorski / 74'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Ośmioletnia Nelly straciła właśnie swoją ukochaną babcię i pomaga rodzicom w sprzątaniu rodzinnego domu matki. Eksploruje okolice, w których jej mama, Marion, bawiła się w dzieciństwie i budowała domek na drzewie, znany z wielu opowieści. Pewnego dnia Nelly poznaje w lesie dziewczynkę w jej wieku, budującą domek na drzewie. Nowa znajoma ma na imię Marion.

Kameralna historia skupiająca się na emocjach i uczuciach matki i córki. Świat wewnętrzny kobiecych bohaterek miesza się tutaj z różnymi okresami z ich życia. Tworzone portrety psychologiczne, o powtarzalnych cechach i przymiotach, podkreślają nie tylko siłę więzi rodzinnych, ale też uniwersalną ciągłość losów ludzkich. O metaforyczności zdarzeń życiowych bohaterek świadczy wchodzenie córki w rolę matki i matki – w postać córki. Dziecięca wyobraźnia daje nam możliwość obserwacji spectrum przeżywania żałoby i straty, a także uwidacznia rozwój empatii u dziecka i dużą wrażliwość na ludzkie cierpienie. Film wpisuje się w nurt filmów o charakterze terapeutycznym, w którym nie tylko mamy obserwować emocje bohaterek, ale również odnajdywać je w sobie i oswajać.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Mała Mama [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Film jako kontekst

Podczas omawiania opowiadań Brunona Schulza

Wątki z prelekcji

Psychologia w kinie

Jaki wpływ na kino miała psychologia jako nauka? Co to jest psychologizacja postaci i przestrzeni? Jaki wpływ na emocje widza może mieć dzieło filmowe? Co to jest filmoterapia?

Pojęcia kluczowe

psychologia, emocje w filmie, depresja, żałoba, filmoterapia, arteterapia

Powiązanie z podstawą programową

Język polski

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.

2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.

7. Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.

8. Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.

10. Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.

11. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).

 

III.Tworzenie wypowiedzi.

1. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

2. Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.

3. Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.