Makbet

tylko w kinie

reż. J. Kurzel / Francja, USA, Wielka Brytania / 2015 / aktorski / 113'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Wiedźmy przepowiadają wracającemu z wojennej wyprawy lordowi Makbetowi świetlaną przyszłość. Budzące się w nim ambicje i żądzę władzy podsyca Lady Makbet. Prorocze słowa czarownic spełnią się, ale jego droga na tron spłynie krwią, a korona na jego skroniach okupiona zostanie szaleństwem.

Zasadniczo wierny tekstowi elżbietańskiego dramaturga film Justina Kurzela wprowadza motyw „pustego gniazda” jako ważnego źródła rodzącej się obsesji zdobycia tronu. Samotni małżonkowie szukają spełnienia we władzy, która stopniowo prowadzi ich do obłędu. Adaptacja urzeka zdjęciami Adama Arkapawa, który osadził historię uzurpatora w surowych szkockich pejzażach oraz na bitewnych polach. Widowiskowe sceny batalistyczne porażają dynamiką i brutalnym realizmem poprzez świetne wykorzystanie techniki slow motion i różnokolorowych filtrów. Hipnotyczny, depresyjny nastrój obrazu buduje muzyka łącząca tradycyjną melodykę celtycką z rytmami grupy Swans.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Makbet [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Nagrody

Festiwal Filmowy w Cannes 2015 ‒ Nominacja do Złotej Palmy

Nagroda Specjalna Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych 2016 – Nagroda Spotlight dla Adama Arkapawa za zdjęcia

Film jako kontekst

Film jako kontekst do renesansu

- jako uzupełnienie lekcji poświęconych dramaturgii Szekspira („Makbet”, „Hamlet”) i jej wykorzystaniu na scenie teatralnej i w filmie; przykład w dyskusji nad współczesnymi adaptacjami kanonicznych dzieł literatury światowej

Wątki z prelekcji

Żądza władzy i jej skutki

Kto jest kim w „Makbecie” Szekspira? Co to jest adaptacja filmowa? O których wcześniejszych ekranowych wersjach „Makbeta” warto pamiętać? Jakie zabiegi adaptatorskie zastosował Kurzel? Czym charakteryzuje się praca kamery w „Makbecie”? Jaką rolę pełni przygotowana ścieżka dźwiękowa?

Pojęcia kluczowe

dramat szekspirowski, adaptacja filmowa, intertekstualność

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

  • integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
  • rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
  • rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
  • kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych;
  • kształtowanie własnej tożsamości.