Łowcy czarownic

online i w kinie

reż. R. Miljković / Macedonia, Serbia / 2018 / aktorski/ 96'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Dwójka przyjaciół, nieśmiały Jovan i zadziorna Milica, postanawiają odnaleźć wiedźmę i zdjąć zły urok, rzucony na tatę dziewczynki. Historia nieoczekiwanej przyjaźni między skrajnie różnymi osobowościami. Dziecięcy bohaterowie odkrywają siły drzemiące w zaufaniu i mocy czerpanej ze wsparcia drugiej osoby.

Jovan to chłopiec dotknięty częściowym porażeniem dziecięcym, który w szkole musi znosić szykany kolegów, a resztę dnia spędza na męczącej rehabilitacji. W wolnych chwilach wyobraża sobie, że jest superbohaterem pomagającym ludziom w tarapatach. Pewnego dnia los stawia na jego drodze Milicę, dziewczynę pewną swego, zadziorną, pomysłową i potrafiącą stawić czoło każdej przeciwności. Pomimo początkowej niechęci, między bohaterami tworzy się najpierw nić porozumienia, a później prawdziwa przyjaźń. Razem postanawiają przechytrzyć czarownicę, która rzuciła urok na ojca dziewczyny. Aby tego dokonać oboje będą musieli pokonać własne ograniczenia, zaufać sobie i nauczyć się współdziałać. Ich wspólna misja doprowadzi do niespodziewanego zakończenia.

Młody widz, obserwując Milicę i Jovana, będzie mógł sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest prawdziwa przyjaźń oraz uzmysłowić trud życia z niepełnosprawnością.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Łowcy czarownic [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Łowcy czarownic [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Łowcy czarownic [Karta Pracy]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2018 – Najlepszy film – nagroda jury ECFA (European Children’s Film Association)

TIFF Kids – Nagroda młodego jury za najlepszy film fabularny

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Zlinie – Nagroda Miasta Zlína za najlepsze role dziecięce w filmie fabularnym dla dzieci  

Prishtina IFF, Kosovo – Nagroda za najlepszą rolę kobiecą

Film jako kontekst

Pomocny przy omawianiu tekstów odnoszących się do motywu wyobcowania i trudnej drodze pokonywania trudności dzięki wsparciu przyjaciół (np. „Chłopcy z Placu Broni” F. Molnara, „Tajemniczy ogród” F.H. Burnett).

Wątki z prelekcji

Przezwyciężanie trudności

Jakie przeszkody do pokonania ma osoba z niepełnosprawnością? Na czym polega prawdziwa przyjaźń? W jaki sposób można zasłużyć na czyjeś zaufanie? Co jest niezbędne do pokonywania barier?

Pojęcia kluczowe

przyjaźń, bariery, niepełnosprawność, wsparcie, współdziałanie, zaufanie, akceptacja

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach;
  • określa tematykę i problematykę utworu;
  • przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
  • wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;
  • wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera;
  • określa temat i główną myśl tekstu;
  • rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu;
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska, muzyka);
  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia;
  • uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
  • rozróżnia argumenty odnoszące się do faktów i logiki oraz odwołujące się do emocji.