Łowcy czarownic - NOWOŚĆ

Film aktorski

R. Miljković / Macedonia, Serbia / 2018 / 96'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Historia nieoczekiwanej przyjaźni między skrajnie różnymi osobowościami. Dziecięcy bohaterowie odkrywają siły drzemiące w zaufaniu i mocy czerpanej ze wsparcia drugiej osoby. Jovan to chłopiec dotknięty częściowym mózgowym porażeniem dziecięcym, który w szkole musi znosić szykany kolegów, a resztę dnia spędza na męczącej rehabilitacji. W wolnych chwilach wyobraża sobie, że jest superbohaterem pomagającym ludziom w tarapatach. Pewnego dnia los stawia na jego drodze Milicę – dziewczynę pewną swego, zadziorną, pomysłową i potrafiącą stawić czoło każdej przeciwności. Pomimo początkowej niechęci między bohaterami tworzy się najpierw nić porozumienia, a później prawdziwa przyjaźń. Razem postanawiają pokonać czarownicę, która rzuciła urok na ojca dziewczyny. Aby tego dokonać, oboje będą musieli pokonać swoje ograniczenia, zaufać sobie i nauczyć się współdziałać. Ich wspólna misja doprowadzi do niespodziewanego zakończenia. Młody widz, obserwując Milicę i Jovana, będzie mógł sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest prawdziwa przyjaźń oraz uzmysłowić trud życia z niepełnosprawnością.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Łowcy czarownic [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Łowcy czarownic [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Film prezentowany był na festiwalu Sundance, Cinekid oraz na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino!

Kino Dzieci 2018 – Najlepszy film - nagroda jury ECFA (European Children’s Film Association)

Uzasadnienie: To film o przekraczaniu granic na wielu poziomach, w którym dzieci tworzą wspaniałe kreacje aktorskie. Naprawdę czuliśmy tę empatię i radość płynącą z przyjaźni, która poruszyła nas do głębi. Łowcy czarownic to szczery film, który nie ukrywa trudnych spraw i nie udaje, że opowiada o czymś innym niż samo życie.

TIFF Kids – Nagroda młodego jury za najlepszy film fabularny

Zdobywca Nagrody Miasta Zlínza najlepsze role dziecięce w filmie fabularnym dla dzieci podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Zlinie

PrishtinaIFF, Kosovo – Nagroda za najlepszą rolę kobiecą

Film jako kontekst

Pomocny przy omawianiu tekstów odnoszących się do motywu wyobcowania i trudnej drodze pokonywania trudności dzięki wsparciu przyjaciół (np. „Chłopcy z Placu Broni” F. Molnara, „Tajemniczy ogród” F.H. Burnett).

Wątki z prelekcji

Przezwyciężanie trudności

Jakie przeszkody do pokonania ma osoba niepełnosprawna? Na czym polega prawdziwa przyjaźń? W jaki sposób można zasłużyć na czyjeś zaufanie? Co jest niezbędne do pokonywania barier?

Pojęcia kluczowe

przyjaźń, bariery, niepełnosprawność, wsparcie, współdziałanie, zaufanie, akceptacja

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

- rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach; [I.1.2]

- określa tematykę i problematykę utworu; [I.1.12]

- przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia; [I.1.17]

- wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach; [I.1.19]

- wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera; [I.1.20]

- określa temat i główną myśl tekstu; [I.2.3]

- rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu; [I.2.8]

- wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska, muzyka); [I.2.9]

- odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia; [I.2.11]

- uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens; [III.1.1]

- rozróżnia argumenty odnoszące się do faktów i logiki oraz odwołujące się do emocji; [III.1.2]