Królik po berlińsku

Dokument

reż. B. Konopka / Polska, Niemcy / 2009 / 52'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Czy wszyscy nie jesteśmy królikami doświadczalnymi, wtłaczanymi w pewne sytuacje, role, manipulowanymi przez korporacje, polityków, media? Króliki berlińskie były dobrym materiałem, żeby to pokazać. Symbolizują ludzi, którzy w danym systemie próbowali znaleźć normalność.

Tak mówił o swoim filmie Bartosz Konopka, który dzięki swojej niebanalnej opowieści o murze berlińskim zyskał powszechne uznanie. Historię muru, pełną metaforycznych znaczeń, oglądamy tu z perspektywy królików, które przez 28 lat mieszkały w jego strefie. W zabawny, pełen ironicznego dystansu sposób Konopka portretuje społeczność królików, ukazuje ich postawy wobec rzeczywistości i ich motywacje. W świat bohaterów filmu wkracza historia, wywołując w nim poważne zamieszanie. 

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Królik po berlińsku [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Hot Docs Canadian International Documentary Festival (Toronto, Kanada) Bartosz Konopka w kategorii najlepszy film krótkometrażowy dokumentalny (wygrana, 2009) | Planete Doc Review (Warszawa, Polska) Bartosz Konopka w konkursie Nagroda Magicznej Godziny (nagroda główna, 2009) | Krakowski Festiwal Filmowy (Kraków, Polska)Bartosz Konopka otrzymał Złotego Lajkonika – Grand Prix konkursu ogólnopolskiego (2009) | Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych (Jihlava, Czechy) Bartosz Konopka otrzymał nagrodę Silver Eye dla najlepszego filmu średniometrażowego (2009) | Festiwal Filmu Polskiego (Chicago, Stany Zjednoczone) Bartosz Konopka otrzymał nagrodę Publiczności Złote Zęby za świetny pomysł i oryginalne, humorystyczne ujęcie współczesnej historii (2009) | Nominacja do Oscara 2010

Wątki z prelekcji

Różne sposoby opowiadania o historii

Przedstawimy sylwetkę Bartosza Konopki. Scharakteryzujemy nowatorską formę jego filmu dokumentalnego. Przywołamy inspiracje do powstania filmu.

Pojęcia kluczowe

film dokumentalny, synkretyzm, filmowa metafora