Kafarnaum

tylko w kinie

reż. N. Labaki / Liban, USA / 2018 / aktorski / 120'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Dwunastoletni Zain jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w „Kafarnaum” z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym „chaos”, „bezład”, „gmatwaninę”, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów.

W zaniedbanej części Bejrutu dwunastoletni Zain pozywa rodziców za to, że się urodził. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. Siedząc w więzieniu (skazany na 5 lat), zrozumiał, że musi zaprotestować. Główny bohater pochodzi z wielodzietnej rodziny; nie jest pewien, ile ma lat, ale jest świadom, czego chce w swoim życiu. W kolejnych retrospekcjach poznajemy motywacje jego decyzji. Oglądamy świat i ludzi jego oczami, widzimy dorosłych i dzieci, biedę, wykluczenie, wyzysk, ale i miłość, odpowiedzialność, poświęcenie. Bohater ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zain w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Kafarnaum [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2018 – Najlepszy film – Nagrody Jury i Jury Ekumenicznego

Antalya Golden Orange Film Festival 2018 – Nagroda Youth Jury za najlepszy film i nagroda dla najlepszego aktora

Film jako kontekst

przy omawianiu tekstów literackich portretujących postacie dziecięce np. w nowelistyce pozytywistycznej (np. „Nasza szkapa” M. Konopnickiej, „Antek” B. Prusa, „Jamioł” H. Sienkiewicza)

Wątki z prelekcji

Emigracja ekonomiczna i polityczna

Co to jest emigracja polityczna i zarobkowa? Jakie znaczenie w relacjach międzyludzkich odgrywa pochodzenie, narodowość, wyznanie czy kolor skóry? Czym jest odpowiedzialność za siebie i innych? Jak wygląda sytuacja dzieci w krajach, w których panuje bieda i wyzysk? Jaka sytuacja polityczna i społeczna panuje we współczesnym Libanie?

Pojęcia kluczowe

dzieciństwo, dorosłość, dojrzałość, rodzina, wykluczenie, bieda, odpowiedzialność, emigracja zarobkowa i polityczna

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI:

  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
  • wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
  • kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
  • budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE:

  • wyjaśnianie specyfiki praw i wolności człowieka oraz podstawowych mechanizmów ich ochrony;
  • rozpoznawanie przypadków łamania praw człowieka.