Opis filmu
Dwunastoletni Zain jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w „Kafarnaum” z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym „chaos”, „bezład”, „gmatwaninę”, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów.
W zaniedbanej części Bejrutu dwunastoletni Zain pozywa rodziców za to, że się urodził. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. Siedząc w więzieniu (skazany na 5 lat), zrozumiał, że musi zaprotestować. Główny bohater pochodzi z wielodzietnej rodziny; nie jest pewien, ile ma lat, ale jest świadom, czego chce w swoim życiu. W kolejnych retrospekcjach poznajemy motywacje jego decyzji. Oglądamy świat i ludzi jego oczami, widzimy dorosłych i dzieci, biedę, wykluczenie, wyzysk, ale i miłość, odpowiedzialność, poświęcenie. Bohater ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zain w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2018 – Najlepszy film – Nagrody Jury i Jury Ekumenicznego
Antalya Golden Orange Film Festival 2018 – Nagroda Youth Jury za najlepszy film i nagroda dla najlepszego aktora
Film jako kontekst
przy omawianiu tekstów literackich portretujących postacie dziecięce np. w nowelistyce pozytywistycznej (np. „Nasza szkapa” M. Konopnickiej, „Antek” B. Prusa, „Jamioł” H. Sienkiewicza)
Wątki z prelekcji
Co to jest emigracja polityczna i zarobkowa? Jakie znaczenie w relacjach międzyludzkich odgrywa pochodzenie, narodowość, wyznanie czy kolor skóry? Czym jest odpowiedzialność za siebie i innych? Jak wygląda sytuacja dzieci w krajach, w których panuje bieda i wyzysk? Jaka sytuacja polityczna i społeczna panuje we współczesnym Libanie?
Pojęcia kluczowe
dzieciństwo, dorosłość, dojrzałość, rodzina, wykluczenie, bieda, odpowiedzialność, emigracja zarobkowa i polityczna
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI:
- doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
- wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
- kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
- budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE:
- wyjaśnianie specyfiki praw i wolności człowieka oraz podstawowych mechanizmów ich ochrony;
- rozpoznawanie przypadków łamania praw człowieka.