Jeszcze dzień życia

Animacja

reż. D. Nenow, R. de la Fuente / Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry / 2018 / 85'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Trzymająca w napięciu historia trzymiesięcznej wyprawy wybitnego reportera Ryszarda Kapuścińskiego do ogarniętej wojną i chaosem Angoli, w której linia frontu zmienia się jak w kalejdoskopie.

Zgodnie z książkowym pierwowzorem widz rozpoczyna podróż z Kapuścińskim w 1975 r. od Luandy, stolicy Angoli. Trwa dekolonizacja po portugalskiej rewolucji goździków. Portugalczycy opuszczają w pośpiechu luksusowe dzielnice miasta. Przeraża ich widmo ataku na stolicę kraju. Pakują cały swój dobytek w drewniane skrzynie. W Luandzie zamykane są sklepy, znikają służby porządkowe, rosną góry śmieci. Kapuściński z opuszczonego miasta codziennie nadaje depesze do Polskiej Agencji Prasowej. W końcu wyrusza w śmiertelnie niebezpieczną podróż w głąb kraju. Ledwo uchodząc z życiem, zdaje sobie sprawę, że jest świadkiem wydarzeń, które będą wymagać wyjścia poza rolę obserwatora.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Jeszcze dzień życia [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Europejska Nagroda Filmowa 2018 ‒ Najlepszy film animowany

Nagroda Goya 2019 ‒ Najlepszy film animowany

MFF w San Sebastian 2018 ‒ Nagroda Publiczności

Film jako kontekst

przydatny przy omawianiu gatunku reportażu i na lekcjach poświęconych twórczości Ryszarda Kapuścińskiego

Wątki z prelekcji

Jak opowiedzieć o wojnie?

Kim był Ryszard Kapuściński? Jaki jest biograficzny kontekst filmu? Jakie są etyczne aspekty pracy reportera? Co decyduje o hybrydycznej formie „Jednego dnia…”? Jakie przykłady kontekstów filmowych można przywołać po obejrzeniu filmu?

Pojęcia kluczowe

dokument, reportaż, reporter wojenny

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

  • integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
  • rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
  • rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
  • kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych;
  • kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej, wskazywanie hierarchii wartości.