Green Book

tylko w kinie

reż. P. Farelly / USA / 2018 / aktorski / 130'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Czarnoskóry pianista Don Shirley to inteligent, a Tony jest drobnym cwaniaczkiem z Bronxu. W latach 60. wyruszają w wielotygodniowe tournée na południe Stanów Zjednoczonych. Dr Shirley gra dla białych, bogatych ludzi, a Tony jest jego kierowcą i ochroniarzem.

To film drogi, opowiadający uniwersalną historię. Dotykamy problemu rasizmu, a głównych bohaterów różni wiele: od majątku i wykształcenia, przez sposób bycia, po ulubione jedzenie i rozrywki. Z czasem jednak będą mieli okazję przekonać się, że tak naprawdę więcej ich łączy, niż dzieli. Ich wspólna, pełna przygód podróż stanie się początkiem nieprawdopodobnej przyjaźni.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Green book [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Oscary 2019 – Najlepszy film, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy scenariusz oryginalny

Złote Globy 2019 – Najlepsza komedia lub musical, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy scenariusz

BAFTA 2019 – Najlepszy aktor drugoplanowy

Film jako kontekst

przy omawianiu motywu podróży w kulturze, np. biblijna przypowieść o synu marnotrawnym, „Kordian” Juliusza Słowackiego, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza;

przybieranie masek przez człowieka, np. „Ferdydurke” W. Gombrowicza, „Świętoszek” Moliera, „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza (postać Jacka Soplicy/ks. Robaka)

Wątki z prelekcji

Tolerancja

Jak przekonać do siebie innych? Czy możliwe jest przełamanie uprzedzeń rasistowskich, homofobicznych i klasowych? Jak nauczyć się szacunku i uznania? Co ludzie wiedzą o mnie? Co to znaczy, że nosimy maski w życiu i odgrywamy role społeczne?

Pojęcia kluczowe

motyw drogi, stereotyp, rasizm, dyskryminacja, homofobia, tolerancja, godność, tożsamość

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI:

  • budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka;
  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE:

  • uczeń odróżnia tolerancję od akceptacji, wyjaśnia jak tworzą się podziały w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”, rozpoznaje przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji.