Opis filmu
Tytułowa bohaterka dorasta w trudnej rzeczywistości politycznej Niemiec Wschodnich pod koniec lat osiemdziesiątych. Gdy jej najdroższa przyjaciółka emigruje z mamą do RFN, Fritzi zaczyna dostrzegać narastające niepokoje społeczne i nie umie pozostać wobec nich obojętna.
„Fritzi” to ciepły, rodzinny, przejmujący film o walorach edukacyjnych, który w przystępny sposób ukazuje niedorosłym odbiorcom realia życia w Niemczech zaraz przed upadkiem żelaznej kurtyny. Bogaty w szczegóły i do bólu autentyczny, ukazuje wszechobecne w tamtych czasach podziały, obecne zarówno w świecie polityki, jak i na szkolnym podwórzu; podziały, przez które ani dorośli, ani dzieci nie mogli czuć się w pełni bezpiecznie przed rewolucją 1989 r. W tej szarej, wrogiej przestrzeni nastoletnia Fritzi próbuje zawalczyć o to, co jest dla niej naprawdę ważne: o przyjaźń, wolność i prawdę.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Seminci Joven Award, 2019
German Film Critics Award, 2020
Film jako kontekst
Przyjaźń na dobre i na złe, odwaga cywilna (Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni”)
Wątki z prelekcji
Co to znaczy być patriotą? Dlaczego ważne jest byśmy znali historię swojego kraju i narodu? Co to znaczy angażować się obywatelsko? Co Ty możesz zrobić dla swojego kraju jako obywatel? Co to jest emigracja?
Pojęcia kluczowe
przyjaźń, zaangażowanie obywatelskie, historia XX wieku, patriotyzm
Powiązanie z podstawą programową
Podczas lekcji uczeń:
-
wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera;
-
rozwija umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania;
-
odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.