Opis filmu
W domu Birgitty pojawia się kotek – Filonek. Nie ma ogonka i tym różni się od innych kotów. Dziewczynka jest przeszczęśliwa, cieszy się z nowego przyjaciela. Jednak Filonek, jak każdy kot, chodzi własnymi ścieżkami i pewnego dnia gubi się w lesie podczas spotkania z lisicą.
Życie bez ogonka pełne jest wyzwań. Zwłaszcza w nieznanym miejscu! Czy zagubiony Filonek odnajdzie się wśród obcych w wielkim mieście? Czy uda mu się zaprzyjaźnić z miejskimi kotami i bezpiecznie wrócić do ukochanej właścicielki? Staje się gwiazdą estrady, pomaga poznanym kociakom w tarapatach, zaprzyjaźnia się z kotką Mają i przechytrza gang psów. Filonek Bezogonek to klasyczna, przygodowa animacja opowiadająca o akceptowaniu odmienności, potrzebie solidarności i niesieniu pomocy. Kultowa postać szwedzkiej literatury dla dzieci w nowej ekranizacji.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Kino Dzieci 2020 – nominacja do nagrody Złoty Kwiat Paproci (Nagroda Jury) dla Christiana Rylteniusa
Wątki z prelekcji
Czym jest scenariusz? Kto decyduje o tym, co będzie w filmie? Co to jest ekranizacja?
Pojęcia kluczowe
ekranizacja, scenariusz, książka, film, adaptacja
Powiązanie z podstawą programową
I. Edukacja polonistyczna
Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1. słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1. wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
2. formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych, wypowiedzi ustnych nauczyciela, uczniów lub innych osób z otoczenia;
3. wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4. dobiera stosowną formę komunikacji werbalnej i własnego zachowania, wyrażającą empatię i szacunek do rozmówcy.
III. Edukacja społeczna
Uczeń:
4. ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne.
IV. Edukacja przyrodnicza
Uczeń:
6. prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi, hodowlanymi i innymi.
VI. Edukacja techniczna
Uczeń:
4. wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania.