Opis filmu
Film jest próbą odpowiedzi na pytanie o rolę Bauhausu w kształtowaniu idei twórczej, podglądów artystycznych i jego oddziaływań na współczesna sztukę, głównie architekturę. Na podstawie przykładów i właściwych im kontekstów autorzy wskazują na ponadczasową wartość cech projektów i ich rozwiązań.
Tytuł sugeruje, że autorzy zabiorą widza do sztuki i architektury Bauhausu, która ma prawie 100-letnią przeszłość i będą opowiadać o tym, w jaki sposób architektura zapewnie ludzkie potrzeby życia wspólnotowego i udoskonala oraz upiększa codzienność. Twórcy filmu wracają do początków Bauhausu, po to, aby zbadać, jakie zmiany przeszła szkoła Bauhaus od czasu jej założenia oraz jakie ruchy i inspiracje z niej wyniknęły. Badają również wpływ, jaki szkoła nadal ma na architekturę i planowanie przestrzenne. Na przykładzie nowych projektów pokazują, że Bauhaus jest wciąż inspirujący dla artystów, funkcjonalny i zespolony z innymi dziedzinami sztuki.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Film jako kontekst
Film jako inspiracja do omówienia przemian w architekturze XX wieku oraz analizy jej najnowszych tendencji; na podstawie wiedzy uzyskanej z filmu uczniowie będą mogli sami wykonać projekt architektonicznego zagospodarowania przestrzeni
Wątki z prelekcji
Jakie założenia przyświecały założycielom szkoły Bauhausu? Jakie tendencje można zauważyć we współczesnej architekturze? Na czym polega nowatorstwo współczesnych rozwiązań architektonicznych? Którym przedstawicielom współczesnej architektury przypisuje się szczególną rolę w kształtowaniu świadomości architektonicznej i dlaczego?
Pojęcia kluczowe
Bauhaus, architektura, szkoła artystyczna, kształcenie artystyczne, Niemcy, Weimar, ruch artystyczny
Powiązanie z podstawą programową
PLASTYKA
Uczeń:
- interpretuje i odczytuje wybrane dzieła sztuki w kontekście epoki;
- charakteryzuje kierunki działań wybranych współczesnych awangard i ich twórców;
- podejmuje działania twórcze w oparciu o środki wyrazu charakterystyczne dla wybranych form wypowiedzi sztuki II poł. XX wieku.