Drogi Panie Dyktatorze

online i w kinie

reż. Ch. Lerch / Niemcy / 2020 / aktorski/ 94'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Wiosną 1945 roku 11-letni Felix razem ze swoją mamą Anną uciekają ze zbombardowanego domu w Monachium na bawarską wieś. Tam chłopiec poznaje nowych kolegów, z którymi pod wpływem nazisty, dawnego sąsiada Anny, zaczyna się fascynować ideologią nazistowską. Pewnego dnia chłopcy dokonują niezwykłego odkrycia…

Film powstał na podstawie wspomnień z dzieciństwa scenarzysty filmu – Josefa Einwangera. Opowiada o trudnych dylematach etycznych dwojga głównych bohaterów: Anny, której mąż Bernd walczy na froncie, i jej nastoletniego syna, pragnącego w nowym środowisku zyskać akceptację rówieśników. Chłopiec chce za wszelką cenę przynależeć do grupy, z czasem zaczyna się fascynować niemieckim nazizmem. Robi to wbrew matce, która wini panującą ideologię za los całej rodziny. Pewnego dnia dzieci znajdują ukrywającego się w wiosce niemieckiego dezertera i postanawiają wydać go w ręce zdeklarowanego nazisty Feika. Okazuje się, że ojciec chłopca jednak nie zginął na wojnie…

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Drogi Panie Dyktatorze [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Drogi Panie Dyktatorze [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Wątki z prelekcji

Manipulacja i propaganda

Co to znaczy „manipulować ludźmi”? Co to jest propaganda? Przed czym współczesnych ludzi przestrzegają dzieje ideologii faszystowskiej? Czy warto poświęcić swoje ideały i wartości, żeby zaimponować grupie rówieśniczej?

Pojęcia kluczowe

manipulacja, propaganda, nazizm, faszyzm, przyjaźń, rówieśnicy, poznawanie świata i wartości

Powiązanie z podstawą programową

Język polski

I. Kształcenie literackie i kulturowe:

Uczeń:

7. opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;

11. wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;

12. określa tematykę oraz problematykę utworu;

16. określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi;

17. przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;

19. wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;

20. wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.

I.2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

8. rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych;

11. odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.

III. Tworzenie wypowiedzi:

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1. uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens.