Dług

Film aktorski

reż. K. Krauze / Polska / 1999 / 107'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Paradokumentalne, oparte na faktach studium zbrodni i kary, wpisane w kontekst transformacji ustrojowej i ekonomicznej. Moralna cena sukcesu i chęci wzbogacenia się. Filmowa refleksja nad naturą zła. Katarktyczna siła kina.

Paradokumentalny zapis autentycznej podwójnej zbrodni, popełnionej w 1994 roku przez młodych warszawskich biznesmenów, wywodzących się z porządnych inteligenckich domów. Etyczne koszty transformacji ustrojowej i ekonomicznej, darwinizm społeczny oraz narodziny moralności ponowoczesnej budują kontekst tego makabrycznego zdarzenia. Reżyser poddaje gradacji zmienne stany bohaterów: od euforii poprzez zdumienie, rosnący lęk, desperację, ulgę i wyrzuty sumienia. Studium zbrodni i kary.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Dług [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1999 ‒ Złote Lwy dla najlepszego filmu i za pierwszoplanową rolę męską dla Andrzeja Chyry

Polskie Nagrody Filmowe Orły 2000 ‒ najlepszy film, najlepsze role męskie dla Roberta Gonery i Andrzeja Chyry oraz dla reżysera i scenarzystów

Film jako kontekst

Film jako kontekst do pozytywizmu:

- przy omawianiu „Ojca Goriot” (Rastignac a Adam i Stefan; Vautrin a Gerard) oraz „Zbrodni i kary” (psychologiczne studium zbrodniarza)

Wątki z prelekcji

Refleksja nad naturą zła

Jaka jest geneza filmu „Dług”? W jaki sposób twórcy ukazali filmowy obraz ustrojowej i moralnej transformacji? Jak zachowują się bohaterowie w sytuacji granicznej? Czym charakteryzuje się poetyka paradokumentu?

Pojęcia kluczowe

paradokument, transformacja, ponowoczesna moralność

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

  • integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
  • rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
  • rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
  • kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych;
  • kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej, wskazywanie hierarchii wartości