Opis filmu
Paradokumentalne, oparte na faktach studium zbrodni i kary, wpisane w kontekst transformacji ustrojowej i ekonomicznej. Moralna cena sukcesu i chęci wzbogacenia się. Filmowa refleksja nad naturą zła. Katarktyczna siła kina.
Paradokumentalny zapis autentycznej podwójnej zbrodni, popełnionej w 1994 roku przez młodych warszawskich biznesmenów, wywodzących się z porządnych inteligenckich domów. Etyczne koszty transformacji ustrojowej i ekonomicznej, darwinizm społeczny oraz narodziny moralności ponowoczesnej budują kontekst tego makabrycznego zdarzenia. Reżyser poddaje gradacji zmienne stany bohaterów: od euforii poprzez zdumienie, rosnący lęk, desperację, ulgę i wyrzuty sumienia. Studium zbrodni i kary.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1999 ‒ Złote Lwy dla najlepszego filmu i za pierwszoplanową rolę męską dla Andrzeja Chyry
Polskie Nagrody Filmowe Orły 2000 ‒ najlepszy film, najlepsze role męskie dla Roberta Gonery i Andrzeja Chyry oraz dla reżysera i scenarzystów
Film jako kontekst
Film jako kontekst do pozytywizmu:
- przy omawianiu „Ojca Goriot” (Rastignac a Adam i Stefan; Vautrin a Gerard) oraz „Zbrodni i kary” (psychologiczne studium zbrodniarza)
Wątki z prelekcji
Jaka jest geneza filmu „Dług”? W jaki sposób twórcy ukazali filmowy obraz ustrojowej i moralnej transformacji? Jak zachowują się bohaterowie w sytuacji granicznej? Czym charakteryzuje się poetyka paradokumentu?
Pojęcia kluczowe
paradokument, transformacja, ponowoczesna moralność
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
- integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
- rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
- rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
- kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych;
- kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej, wskazywanie hierarchii wartości