Opis filmu
Debiut reżyserski Adriana Panka to kryminał historyczny o XVIII-wiecznym samozwańczym żydowskim guru religijnym ‒ Jakubie Franku, którego wyznawcy po jego śmierci wywarli znaczący wpływ na kulturalne i polityczne życie Polski, w tym romantyczny mesjanizm Adama Mickiewicza czy Andrzeja Towiańskiego.
Jest rok 1776. Radca wiedeńskiej Kancelarii Nadwornej ‒ Henryk Klein (Mariusz Bonaszewski) otrzymuje skargę na hrabiego Jakuba Franka (Olgierd Łukaszewicz), który kilkanaście lat wcześniej został skazany za głoszenie herezji i zbiegł do Wiednia. Autorem donosu był jego dawny wyznawca, Jakub Goliński (Andrzej Chyra). Klein dowiaduje się, że za zdradę Goliński został ukarany i obrabowany, a teraz czeka go śmierć ku przestrodze innych. Radca przeprowadza dochodzenie. Udaje mu się ustalić, że pseudomesjasz ogłosił się Bogiem, tworzy ze swoich wyznawców armię i szuka kontaktów z dworem cesarzowej Marii Teresy. Klein podejrzewa spisek, którego celem jest zamach stanu.
Materiały dydaktyczne
Nagrody
Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 2011 ‒ nagroda za zdjęcia dla Arkadiusza Tomiaka
Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 2011 ‒ nagroda za rolę męską dla Mariusza Bonaszewskiego
Tarnowska Nagroda Filmowa 2012 ‒ Nagroda Specjalna Jury za debiut dla Adriana Panka
Film jako kontekst
wprowadzenie do lekcji o oświeceniu (rola Kościoła katolickiego i ruchów religijnych)
Wątki z prelekcji
Kim był Jakub Frank? Co to jest sabataizm i jakie było jego znaczenie jako ruchu mesjanistycznego? Jak działalność frankistów postrzegana była w drugiej połowie XVIII wieku przez Kościół katolicki? Jaką rolę w filmie kostiumowym odgrywają scenografia i kostiumy?
Pojęcia kluczowe
Jakub Frank, frankiści, zabobon, herezja, judaizm, film kostiumowy, Wiedeń, oświecenie
Powiązanie z podstawą programową
Język polski
I Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
7. Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
8. Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
10. Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
11. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).
III Tworzenie wypowiedzi.
1. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
2. Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
3. Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.